donderdag 10 april 2014

Afval eten

Zijn de Achterbergen nou zó diep gezonken, of wellicht tot ongekende culinaire hoogte gestegen? Geen idee, waarschijnlijk geen van beide, hoewel het woord ongekend wel op z'n plaats is.

Het kan echt: iets lekkers maken van de schillen van aardappels. Als ik het niet in een receptenblaadje had zien staan, had ik het vast niet geloofd, nu was het een kleine moeite om uit te proberen. En je raadt het al: het was heerlijk! Anders was het ook niet op dit blog terechtgekomen.

Chips van aardappelschillen

Boen de aardappels voor het schillen goed schoon. Snijd de 'pitjes' er eerst uit en schil ze daarna met mooie, lange schillen. Kan met de dunschiller, mag ook iets dikker met een gewoon mesje.

Het bakken kan op meerdere manieren. Het officiële recept laat je de schillen omscheppen met olie, en dan 15 tot 20 minuten in de oven zetten. De Achterbergen kunnen daar niet op wachten. De schillen van de foto zijn het mooist. Daarvoor eerst een bodempje olie verhitten in een (koeken)pan. Leg de schillen een voor een netjes naast elkaar in de pan en bak ze aan beide zijden goudbruin en gaar. 
Zo deden we het voor de foto.

Toen deze schillen netjes op het bordje lagen, kieperde ik de rest van de schillen in één keer in de pan. Doe ik volgende keer niet weer, want ook al schep je het om, het is toch lastig om alles gelijkmatig gaar te krijgen op die manier. Dus toch maar liever een iets bewerkelijker manier.

Bestrooi met zout en bijvoorbeeld paprikapoeder. Een grappig hapje voor het eten.

De Achterbergen compenseerden het 'teveel' aan vet hiervan met het (vetloos) grillen van het vlees. Zo kunnen we het gerust nog een keer doen!

NB Ik kreeg via de reactie hieronder de tip om dit zeker niet met gewone aardappels te doen, maar met biologische. Daar heb ik vandaag al eerder over nagedacht. Het lijkt me eigenlijk dat aardappels niet bespoten worden zoals appels, beetje lastig zo onder de grond. Bij een vlug internetonderzoekje naar de verschillen tussen biologische aardappels en gewone kom ik op de voorlopige conclusie dat (eventuele) gifstoffen in de hele aardappel zitten. Natuurlijk kun je biologische aardappels kopen, maar als je de supermarktaardappels gewend bent, zou het verschil dan echt in de schil zitten? In elk geval goed om over na te denken...

4 opmerkingen:

roos zei

Toch wel bio aardappels ..
Op de niet bio zit echt heel veel troep!!

Groet roos

Marleen zei

Op de niet bio-aardappels wordt een goed gestrooid dat uitlopen/bederf moet tegengaan. Vies spul!

cieltje zei

Moet je wel zeker weten dat het échte biologische (dus onbespoten cq weinig bespoten) aardappels gaat. Er wordt veel gesjoemeld met dit soort dingen. Veiliger is het om zélf de piepers te telen!

Rob Alberts zei

Aardappelen eet ik eigenlijk niet.

Maar dit recept moet ik een keer proberen.

Smakelijke groet,