donderdag 15 mei 2014

Rits kapot? Snelle oplossing

Een van de Achterbergjes kreeg zijn jas niet meer dicht. De rits wilde gewoon niet. Bij nadere inspectie bleek een van de onderste tandjes eraf te zijn gegaan, zodat het echt niet meer wilde (als een tandje ergens in het midden mist, wil de rits nog wel eens gewoon toch dichtgaan). Tijd voor een reparatie.

Uit een vest - dat uit model was geraakt door het vele dragen - haalde ik een rits die wel bij het jasje paste. Hij was wel iets korter, maar dat is minder erg dan te lang.
Toen ik de oude rits uit het jasje wilde tornen, zag ik hoe ontzettend vast dat ding zat. Eerlijk gezegd zag ik het niet helemaal zitten om het precies eruit te halen om de andere rits er net zo netjes in te kunnen zetten met garen in een kleur die ik niet op voorraad had.

En toen kwam - PING! - het idee om de rits er gewoon in te laten zitten en de 'nieuwe' rits ernaast aan te zetten. Gauw zette ik hem met een paar spelden op de bedoelde plek vast en riep het Achterbergje in kwestie erbij. "Coole rits!" Dat wilde ik horen. Donkergrijs garen had ik nog wel.

Achter de oorspronkelijke rits zit een windvanger: zo'n strook die ervoor zorgt dat de wind niet door de rits heen in de jas komt. Deze vouwde ik gewoon om en naaide met het ritsvoetje de 'nieuwe' rits op het ritslintje van de kapotte rits. Zowel aan de bovenkant als aan de onderkant steekt de oude rits een stukje uit, maar dat is niet zo erg. Eigenlijk best wel cool inderdaad. Vooral omdat het op deze manier extra snel klaar is!

er mist een tandje in de oude rits

14 opmerkingen:

Jolanda zei

Dat vind ik nou eens een originele oplossing!

Marleen zei

Jee, wat handig zeg!!

crochetcookingandmore zei

Geniaal!

Anoniem zei

Geweldig idee, daar hou ik zo van, in oplossingen denken!
Volgens mij heeft de jas wel een lekker wasbeurtje nodig:-}

Groetjes Jean

Karien zei

Haha Jean, inderdaad, ik dacht nog: zal ik het er alvast bijzetten...

erika zei

hé, dat is slim bedacht !! Ziet er ook grappig uit.

Anoniem zei

Hopelijk is het jasje na deze upgrade in de was gegaan.





Floor.

Rian zei

Handig en nog leuk ook!

Dorothé zei

Hi Karien,

De te korte rits heb ik nog niet toegepast, maar wel de rits in de rits, maar ik zette hem dus zo erin dat de oude rits eronder viel. Dus op zijn kop erop leggen met de ritskant naar de jas toe. Als het gestikt is vouwt de oude rits zich naar binnen. Het gaat wel gemakkelijker met ijzeren ritsen als met plastic ritsen.

Groetjes,

Dorothé

Anoniem zei

het lijkt zo simpel ,maar toch ik was er niet opgekomen, dus bedankt voor het idee, komt vast wel een keer van pas

Marie zei

Ñou dat is nog eens een wereld idee! Dank je wel!

roos zei

super

Anoniem zei

Wat een super idee.Perfect voor drukke moeders.

Marlies zei

Dat is eigenlijk wel een idee voor het jasje van het huispak... Ik het is al een ouder jasje en had eigenlijk niet zo veel zin in gedoe, maar nu licht dat jasje ook maar te niksen, dus misschien dan deze methode maar eens toepassen... Eens kijken of ik daar nog een geschikte rits voor heb liggen... tnx voor het delen :)