maandag 30 juni 2014

Interactie op weblogs

Af en toe kom je ze tegen, echt negatieve reacties op blogjes. Vorige week schreef een medeblogster dat zij regelmatig zeer negatieve reacties krijgt op haar weblog. En inderdaad, tussen de reacties stond (alweer) iets heel naars. Deze medeblogster heeft ervoor gekozen om de reacties wel te plaatsen, maar dat heeft tot gevolg dat iedereen het ook maar kan lezen.

Ook bij de Achterbergen komen wel eens negatieve of nare reacties. Ooit trapte ik iemand verschrikkelijk op haar tenen met een blogje over de sfeer in huis. Dat bleek uit haar zeer negatieve reactie, waarin zij zich duidelijk persoonlijk aangesproken voelde, terwijl dat helemaal niet de bedoeling was geweest. Ik besloot om haar reactie niet te plaatsen, waarop zij mij boos schreef dat ze voortaan van mijn blog weg zou blijven. Mensen die censuur plegen, zo was zij van mening, verdienen het niet om een openbaar weblog te hebben.

Ik zie het blog toch als een deel van ons huishouden. Wat ik daar wel en niet in toelaat, heeft effect. Ik wil graag dat het geen nare gevoelens achterlaat bij mensen die komen lezen. Ook in de reacties niet. Mensen die maar blijven doorzeuren, wijs ik daarom liever de deur. Zoals vanmorgen, toen ik wederom een reactie aantrof van een anoniem persoon die bleef volhouden dat 1 of 2 euro veel te veel was voor een kant en klaar loomband armbandje.

De boodschap die ik daarmee af wil geven, is dat het geen zin heeft om door te gaan in negativiteit. Eerlijk je mening geven is iets anders, daar heb ik soms zelfs mijn eigen mening door laten bijsturen, zoals in het blogje over inentingen.

Ga dus vooral door met reageren, maar bedenk dat ronduit negatieve en zeurderige reacties niet zullen worden geplaatst...!

13 opmerkingen:

Ellen .... zei

:) ik plaats ook niet alle negatieve reacties. Bij een bepaalde mevrouw doe ik het - nu - wél.Eerst plaatste ik haar gezeur niet, maar dan had zij het gevoel dat ze gelijk had met haar leugens over mij en mijn gezin. Ik heb dus besloten, om alles gewoon te plaatsen, mits het écht iets is, wat ik beslist niet op mijn blog wil hebben staan (vloeken enz). Want haar reacties zeggen meer over haar dan over mij. En dat mag wat mij betreft gewoon iedereen lezen:) Jij bent de baas op jouw blog, net als je bij jou thuis ook zelf mag bepalen of bezoekers hun schoenen aan mogen houden of niet en of ze bv mogen roken of niet.

Sandra zei

Ik heb ook al negatieve reacties geplaatst en zolang ze niet kwetsend zijn voor de kinderen of voor mij laat ik ze staan. Meestal is het door onwetendheid dat mensen dit plaatsen (ze kennen ons gezin niet echt). Ik geef er wel mijn reactie op als ik dat nodig vind. En ik ga ervan uit dat andere lezers van mijn blog verstandig genoeg zijn om te weten dat het onzin is wat ze verkondigen dan of uit onwetendheid is. Niet altijd makkelijk :-).

Anoniem zei

Bravo!

Groetjes Liesbeth

carla poel zei

Mensen zijn toch niet verplicht te reageren?
Je mening geven kan maar als iets je niet aanstaat kun je het toch ook van je af laten glijden.
Dat vind ik juist zo super aan mensen die bloggen, je mag mee kijken in hun leven en dat vind ik zo mooi, waarom dan negatief reageren op zoiets?
Misschien ben ik wel een te naïef en te positief ingesteld persoon, maar geniet van dit blog en hoop het nog vaak te kunnen lezen.

Dorothé zei

Wat vervelend voor je negatieve reacties. Nu begrijp ik dat je je reacties modereert. Bij mijn blog is dat gelukkig nog niet nodig geweest.

Groetjes,

Dorothé

Vlijtig Liesje zei

Ik weet wat je bedoelt! Soms krijg je echt akelige of kwetsende reacties. Ik weet vaak niet zo goed wat ik er mee aan moet. Soms laat ik ze staan, maar soms vind ik ze echt te erg en verwijder ik ze. Een argument voor weghalen vind ik dat ze niets bijdragen aan het blog, en niet informatief zijn.

loesje zei

Ik probeer me in de reacties altijd te gedragen als een gast. Ik ben gast op dat blog en als het me regelmatig niet bevalt dan kom ik liever niet meer op visite. Iemand via een reactie neersabelen vind ik laf.
Dat je negatieve reacties verwijderd kan ik begrijpen, maar ik denk dat ik weet welk blog jij bedoelt en door daar de negatieve reacties te lezen vond ik toch ook wel duidelijk. Het maakte voor mij weer duidelijk hoe gestoord mensen soms kunnen reageren en dan vraag ik me af waarom een persoon zo reageert. Frustratie? Zielig persoon? Gestoord persoon.

Annemarie zei

Ik volg je blog nu een poos en vind het erg leuk om een kijkje te nemen in het leven van de Achterbergen! Je schrijft op een gezellige manier! Ik hou zelf ook niet van gezeur dus waarom zou ik bij een ander zeuren. Maar jij krijgt tenminste nog reacties op je blog, ik op de mijne nog amper. Maar ook dat geeft niks!

Anoniem zei

zoveel mensen , zoveel meningen ! daar kom je nooit uit ..
zeker niet met dames .......
de een nogal feller als de andere....
volgens mij zouden de mannen-blogs veel gemoedelijker zijn;}
zou zelf absoluut geen blog willen hebben, wat een gedoe allemaal !
vindt het gezelligste om te lezen nog teunie luijk van eenvoudig leven.
geen reacties , en zelf reageert ze ook niet meer . wijs !
maar dat is mijn mening hoor ;}
verders voor alle blogdames heel veel suc6 !
ga m-n keuken maar eens heerlijk uitsoppen , is ook nodig , elke week weer !
fijne dag !

JUD zei

Ik vind dat je groot gelijk hebt. Ik hoop dat je nog wel blijft schrijven hoor. Alleen, ik kan de blog van Teunie Luijk niet vinden. Nu ja, kan ik weer terug naar het huiselijk leven ;-)

Janne zei

Dergelijke reacties zou ik ook niet plaatsen. Het ontneemt mij, positieve lezer, toch iets!!
Vroeger volgde ik een blog (van Floor) die gestopt is met haar openbare blog omdat ze gestalkt werd door iemand met steeds negatieve reacties!

Anoniem zei

Negatieve reacties zijn ook reacties, maar als je je er echt onprettig bij voelt, zou ik ze zeker niet plaatsen. En gescheld en gevloek sowieso niet plaatsen :). Je hebt een leuke blog, met een vriendelijke sfeer. Daar geniet ik van! Maar ik ben het wel met die mevrouw eens over de prijs van de loom bandjes haha. Zo veel mensen, zo veel meningen. Fijne dag!

julia zei

Negatieve redacties daar kan je wat mee maar laat iedere in hun warde om welk geloof het ook gaat .

Ik denk dat jij zoveel om een mens geeft en zoveel verstand heb, dat ik daar al het vertrouwen in heb .