dinsdag 17 juni 2014

Over hooikoorts en remedies


Hooikoorts is maar een raar iets. De huisarts testte mij zo'n dertig jaar geleden op allergieën en vertelde mij dat ik in principe hooikoorts had, maar dat dit lag aan de combinatie van pollen in de lucht. Gelukkig maar, ik had er de eerstvolgende 16 jaar geen last van. Totdat we verhuisden en ik zó sterk reageerde op alles wat groeit en bloeit in onze woonomgeving, dat ik er gewoon ziek van werd.

In die tijd was ik ofwel zwanger of ik kon niet met zekerheid zeggen dat het niet zo was, dus kreeg ik van de huisarts een middel dat tijdens zwangerschap mag worden gegeven: Tavegil. Het werkte als een trein: in plaats van twee tabletjes per dag gebruikte ik één tabletje per twee dagen, en dat ging echt prima! Behalve dan dat je van die tabletjes ongelooflijk moe wordt: licht in je hoofd en ontzettend slaperig. Niet echt handig dus.

Na een paar jaar ontdekte ik de bioresonantie, daar heb ik al eerder over geschreven. Voor mij bleek deze methode wat hooikoorts betreft niet afdoende te helpen, en op die manier is het wel een heel kostbare en tijdrovende remedie. (Hoewel ik het nog een keer preventief zou kunnen proberen, dus vóór het hooikoortsseizoen, maar ik gun mezelf daar de tijd en het geld niet voor, je bent toch gauw een keer of vijf een halve dag weg.)

Toen de hooikoorts toch maar steeds bleef terugkomen, werd het tijd om weer naar de huisarts te gaan. Inmiddels was ik niet meer zwanger, dus dacht ik dat hij wel een middel kon voorschrijven dat net zo goed hielp als de Tavegil, maar zonder de slaperigheid als bijwerking. Viel dat even tegen! Het enige dat hij mocht voorschrijven vanwege afspraken met de verzekeringsmaatschappijen was het middel Levocetirizine. Dat hielp bij mij niet voldoende, dus kreeg ik er oogdruppels bij. Van die druppels die je in elk oog moet zien te mikken - wel eens geprobeerd? Op zich hielp het wel, maar toch niet echt prettig. En toen ik dit jaar opnieuw belde voor de tabletten, kreeg ik ze van een ander merk (zelfde verzekeringsverhaal) en leek het er wel heel sterk op dat deze nog minder goed werkten. Een noodsprong naar de huisarts leverde me toch  nog een doosje Tavegil op. Alleen bleek dat inmiddels (zelfde verzekeringsverhaal) vervangen te zijn door een ander merk en heette het Tavegyl, ik werd er ontzettend slaperig van en het hielp naar mijn idee ook minder goed.

Tijd voor drastische maatregelen. als je je zó naar voelt, dan heb je er wel wat voor over. Een tijd geleden raadde iemand mij al het plantaardige middel Scutellariae aan, en op internet kwam ik een verhaal van iemand tegen die daar ook enorm door geholpen was. Dus stapte ik in de auto en ging acuut een doosje van deze capsules halen. Nadeel is uiteraard dat ze veel duurder zijn dan de Cetirizine-tabletten (waarvan ik zelfs doosjes bij de Aldi zag liggen voor 1 euro per 30 stuks): 50 capsules kosten iets meer dan 17 euro.

Het wonder geschiedde: dit middel maakt bij mij waar wat ze ervan zeggen: dat het werkt als antihistamine: dus het onderdrukt de allergische reacties. Enig geGoogle levert de prettige wetenschap dat je ook wel meer dan één capsule per dag mag hebben (tot 6), en dat zou ik nog wel een keer kunnen uitproberen, want deze ene capsule brengt me vrij rustig de hele dag door, maar 's nachts komt het toch alweer opzetten, en de volgende ochtend heb ik een flinke loopneus en niesbuien. Wat dan weer snel afneemt na het slikken van de capsule.

Dus: alleszins een aanrader voor wie ook niet meer weet waar hij het zoeken moet!

NB Voordat je direct ook naar de winkel rijdt, lees dan eerst mijn nogal relativerende blogje dat hierna komt.... Dit middel bleek bij mij een dag of vier supergoed te helpen, waarna ik met beide benen keihard op de grond landde en ik opnieuw terug leek bij af.

6 opmerkingen:

Jolanda zei

Ik denk dat ik het ook eens moet proberen. Ik heb nog nooit zo'n last gehad als dit jaar. Of het nu ook een nasleep is van mijn klachten afgelopen winter... feit is dat bij veel pollen in de lucht het meteen op mijn longen slaat en ik loop te piepen als een oud tuinhekje.
Had jij ook zulke klachten of alleen maar (....) tranende ogen en niesen enz. want daar heb ik juist niet veel last van.

Karien zei

Nee, bij mij slaat het nooit op mijn longen, maar als jouw klachten van een allergie afkomstig zijn, zou je het toch kunnen proberen! Het is een natuurlijk middel, en ik geloof dat er nog wel andere ook bestaan, maar daar zou je je dan in moeten verdiepen.
Ik vind het wel interessant om te bedenken dat deze middelen gewoon in de natuur aanwezig zijn. Als de mens niet zo aangeklooid had met de natuur, en we allemaal gezond zouden leven, veelzijdige natuurlijke voeding zouden eten, zou er misschien veel minder hooikoorts en allergieën bestaan...

roos zei

Wij gebruiken hier aerius 5mg en geen bijwerkingen .
Valt ook onder de anti- histamine tabletten

mama Jesje zei

krijg je die middelen ook verzekerd Karien? Ik ben in juni getrouwd 11 jaar geleden was altijd heel erg ziek die maand van de hooikoorts. Dus ik ben een aantal maanden voor mijn trouwen naar de kno-arts geweest en heb me paardemiddelen laten aansmeren. Sindsdien krijg ik aerius (inmiddels een goedkopere b-merk-versie), en dat werkt fantastisch. Werkt onmiddellijk en ik hoef er maar 1 tabletje per dag van. geen enkele bijwerking bij mij.

Karien zei

Bedankt voor de tip Roos en Jesje! Wie weet komt dat ook nog van pas. Deze capsules worden inderdaad niet vergoed. Tenminste, ik probeer het niet eens...

MsBlickie zei

Bedankt voor de tip, want van de tabletjes word ik ook zo slaperig