vrijdag 27 juni 2014

Per dozijn goedkoper

Een geweldig boek dat ik ooit heb gekocht en nu opnieuw aan het lezen ben. Voor grote-gezinsmanagers wellicht een bron van inspiratie, in elk geval van humor, maar voor zover ik weet alleen in het Engels verkrijgbaar.

Over een gezin met 12 kinderen dat honderd jaar geleden ook al een bezienswaardigheid was, geschreven door een dochter en een zoon van dit gezin. Het beroep van vader Gilbreth was adviseur bij bedrijven op elk denkbeeldig terrein, om processen efficiënter te maken. Dit deed hij thuis ook, hilarisch om te lezen, en, inderdaad, inspirerend.

Er is ook een film van, ik heb hem één keer gezien en het is ontzettend weggezakt, maar ik heb wel het vermoeden dat boek en film toch twee heel verschillende verhalen zijn.

Een boek om te hebben voor iedereen die geniet van z'n grote gezin!

7 opmerkingen:

Ellen .... zei

Een geweldig boek, ik heb het in het Duits.... http://de.wikipedia.org/wiki/Im_Dutzend_billiger_%28Buch%29

Visje zei

Mijn moeder las het in de jaren 50, in het Nederlands. Ze las heet met veel plezier en las ons, kinderen er uit voor!!
Leuke bijkomstigheid: mijn oudste broer studeerde de Arbieds analyse methodevan de Gilbreths en heeft er jaren mee gewerkt!!

Franca zei

Mooi boek.
Er is een oude film, en een nieuwe uitgave.
Die laatste is vooral grappig bedoeld.
Op hun eigen manier zijn ze allebei erg leuk.

Franca zei

http://www.bol.com/nl/p/cheaper-by-the-dozen/1002004005471516/

Dit is de oude film.
groetjes, Franca.

Marie zei

Ik heb hem ook in het nederlands gelezen. Mijn moeder had hem ooit gekocht via de boekenclub meer dan 50 jaar terug denk ik. Dingen die ik me nog kan herinneren is dat de vader vond dat je normaal moest spreken tegen baby's en kleine kinderen. Maar als hij onbespied dacht te zijn hij toch ook urre urre koeli koeli tegen de baby sprak.
Ook dat de oudste meisjes hun haar zo ouderwets moesten opmaken met van die opgerolde "bollen" boven de oren.

Anoniem zei

Ik heb ze jaren geleden ook gelezen, weet niet waar ze gebleven zijn.
Het tweede deel heette volgens mij: het dozijn blijft voordeliger.
Vooral een beschrijving hoe je je snel en efficiënt moest wassen staat me bij! GR. Janny

Marianne zei

Mijn opa en oma hadden 12 kinderen, dus in onze familie is dit verplichte kost:-) Voordeliger per dozijn, zo staat-ie in het Nederlands in onze boekenkast.