maandag 14 juli 2014

Buitenlandse oplichters

Vanmorgen ging de telefoon: een lang nummer dat begon met 001. Als je geen familie in Amerika (of is het toch India?) hebt, dan zijn het hoogstwaarschijnlijk oplichters. Bij de Achterbergen wel tenminste.

Ik nam dus op met: 'ja'?
Aan de andere kant hoorde ik een mevrouw in gebrekkig Engels vertellen dat ze van Windows was en dat er iets met mijn computer was. Ik besloot om haar nog wat verder te laten gaan, dus ik zei opnieuw: 'ja'? Vervolgens las ze vrij verstaanbaar (dat toch nog wel) voor dat we samen iets gingen herstellen aan de computer en dat ik hem aan moest zetten.
Ik vroeg of ze zich niet schaamde, waarop de verbinding werd verbroken.

En nu ben ik me op de volgende keer aan het bezinnen. Het zou toch leuk moeten zijn om zulke mensen bij de neus te nemen, al is het alleen maar om ze een hele tijd aan het lijntje te houden, zogenaamd wel willen doen wat ze vragen, maar het niet goed begrijpen, zodat ze eindeloos moeten uitleggen. En dan op het eind een big surprise.

Iemand een goed idee?

15 opmerkingen:

Doortje Dartel zei

Je zou er maar ingetrapt zijn!
Ik ben wel benieuwd naar jou nieuwe plan om deze mensen bij de neus te nemen. Wordt vervolgd? :)

Karien zei

Op internet kun je veel informatie en ervaringen vinden. Het lijkt me heel leuk om de mensen heel lang aan het lijntje te houden, doen alsof ik hen vertrouw, maar "helaas heb ik de telefoon beneden en de computer op zolder". Ze moeten dus elke keer heel lang wachten (terwijl ik gewoon een klusje doe). Op het eind laat ik ze fijntjes weten dat ik hen voor de gek heb gehouden en de computer zet ik uiteraard niet aan.

Christina zei

Er zijn hele fora met ideeën, o.a. hier: http://www.opgeletopinternet.nl/ Maar of ik er in mee zou gaan weet ik niet. Schade aan een ander berokkent schade aan jezelf. Dat is iets anders dan idd de telefoonkosten een beetje opjagen. Maar pas op dat het niet toch een soort collect call is......




Ik had ze een poos geleden ook regelmatig op de vaste lijn en ze bleven bellen, tot ik in snel Nederlands met veel uitdrukkingen terug begon te praten. Dat kon de vertaalcomputer blijkbaar niet aan en toen hingen ze en hielde ze op.

debora zei

hier in belgie vallen ze ons daar ook mee lastig,tot verschillende keren toe.hier wordt ons aangeraden de politie te bellen want het zijn oplichters,ik haak gewwoon in want vind die heel vervelend,ik zou moeten zeggen dat ik de politie ga bellen,ee
groeten debora

carla poel zei

Hier ook een keer of 4 gebeld, ik zou willen dat ik wist ze bij de neus te nemen maar idd hoe?
De laatste keer heb ik gevraagd mij niet meer te bellen, tot nog toe met resultaat.

Anoniem zei

Ik reageer altijd met een computer? Kunt u mij vertellen hoe dat eruit ziet? En waar kan ik die vinden?
Dat is meestal ruim voldoende.
En anders vraag ik of hun baan goed. Genoeg verdiend om hun geweten te sussen.

erika zei

ik vond het eigenlijk wel een goede reactie van je ! ik hang meestal meteen op of zeg dat ik niet geïnteresseerd ben. ga toch maar eens over een creatievere reactie nadenken, lijkt mij wel wat.

Marleen zei

Een onbekend of geblokkeerd nummer laat ik altijd 4x overgaan. Daarna houd het rinkelen op. Dit komt door callcentra, die heel veel nrs. tegelijk bellen. Degene die dan 't eerst oppakt, daar praten ze dan mee.

groetjes, Marleen

Anoniem zei

Wat dacht je van evangeliseren?

my cozy ❤ little space zei

leuk blogje ik zag u via andere blogger...zal zeker meer bezoeken...

Dionne zei

Ik had ze toevallig gisteren weer eens aan de telefoon. Eens in de zoveel tijd worden we gebeld. En afhankelijk van mijn humeur hang ik meteen op, soms met een groet, soms met wat groffer geschut.

Anoniem zei

Het valt sowieso al op dat het niet echt is omdat ze zo slecht engels praten en bijna onverstaanbaarbaar..
Hier hebben we ze al een paar keer geoon voor de gek gehouden met steeds ja,ja op elke zin te zeggen. En hallo terug als ze hello zeggen. Ook leuk is om op de Ipad alvast een zin in te tikken bij translate die je dan af laat spelen in het Engels of Nigeriaans ofzo. Altijd leuk.
Johanna

wilma zei

Hebben het hier in Noord Amerika ook en dan met een sort v.ietnamees accent ofzo. Leg meestal neer. Manlief had het eens en kwam er niet tusse ,ging over een visakaart, en heft de telefoon naast de tafelpoot gezet. We waren an het eten. Na het eten weer gekeken en niemand was er meer.
Vraag of je erug kan bellen.Maar dat willen ze niet.
Groet, Wilma

cieltje zei

Ik probeer juist om in dit soort gesprekken nooit het woordje "JA" te zeggen, het te vermijden. Omdat ik ooit hoorde dat ze het gesprek zo verknippen dat het lijkt alsof je om het juiste moment "Ja" hebt gezegd en dus aan een of ander abonnement of zo vast zit. Ik zeg altijd "dat klopt, daar spreekt u mee, heft u gelijk in, etc. etc.

Anoniem zei

Ik zeg altijd: Als U mij belt dient U nederlands te spreken.
Veelal is het dan meteen afgelopen...