maandag 29 september 2014

Geen koolhydraten of toch anders - een nuancering

Als je eenmaal gaat zoeken naar informatie over gezonde voeding op internet, rol je van het ene uiterste in het andere. Op dit moment lees ik - tijdens de momenten dat ik daar tijd voor heb - van alles over paleo, oftewel eten zoals dat bij de oorspronkelijke mens past. En blijkt het toch geen lowcarb (weinig koolhydraten) leefstijl te zijn.

Diëten heb ik altijd wel interessant gevonden. Ik wilde niet voor niets ooit diëtiste worden. Een paar heb ik wat diepgaander bekeken: Montignac en Leven lang fit bijvoorbeeld. Bij deze twee methodes moet je voedingsmiddelen van elkaar scheiden: bij Montignac eet je ofwel koolhydraten ofwel vetten, en bij Leven lang fit eet je juist de eiwitten en de koolhydraten gescheiden. Het werkte allebei bij mij. En toch zijn het geen blijvertjes geweest.

Nu ik ook het broodbuik-boek en veel informatie over paleo heb gelezen, ga ik steeds meer denken dat ziektes misschien toch wel bijna allemaal door verkeerde voeding komen. Dat lees ik uit ontzettend veel succesverhalen van mensen die eindelijk van hun (vul maar een ziekte of een probleem in) af zijn gekomen. Van psychische stoornissen tot tandbederf. Echt waar! De paleo leefwijze schrapt zowat alle voeding die ook maar een klein beetje bewerkt is. En waar mensen een overgevoeligheid voor zouden kunnen hebben ontwikkeld. Geen pinda's, geen soja, geen tarwe, geen gluten, geen zuivel, wel biologisch. En "dus" knappen ongelooflijk veel mensen ervan op.
(Er zitten nog veel meer konijnen in de hoge hoed: de verkeerde opvattingen over cholesterol bijvoorbeeld, en over vetten - maar dat is weer een ander hoofdstuk.)
En ik dacht dus dat het door de weinig koolhydraten kwam dat het zo'n succes was. Wat niet zo blijkt te zijn. Op een Engelse site vond ik een interessant artikel, over iemand die juist meer koolhydraten moest gaan eten, en daar heel erg van opknapte. Als je het wilt lezen: het staat hier. (Lees je liever in het Nederlands, dan kun je ook dit verhaal lezen.) Tja, mensen zijn nou eenmaal verschillend van elkaar. Wat voor de een goed is, werkt niet bij een ander. De schrijver van het artikel heeft precies daarover een boek geschreven. Dat boek heb ik besteld, het komt over een week of twee hier aan.
Dan wordt uiteraard niet bedoeld dat hij meer suiker moest gaan eten, of toch brood. Goede koolhydraten zitten in fruit, en in groente, en in zetmeelhoudende groente zoals pastinaak of zoete aardappel.
Ik vind het allemaal bere-interessant. Bijvoorbeeld dat het niet uitmaakt hoeveel uur er moeten verstrijken voordat je na koolhydraten weer vetten mag eten. Want dat maakt hierbij totaal niet uit. En dat vind ik veel natuurlijker. Je hoeft fruit ook niet persé op de nuchtere maag te eten, zoals bij Leven lang fit en bij Montignac. Heb ik altijd raar gevonden. Waarom zulk soort regels, als je zelf nergens last van hebt?

De Achterbergen hebben trouwens voor het grootste gedeelte helemaal nergens last van, ook niet met een voeding van veel tarwe en suiker. Ze weten waarschijnlijk niet wat ze missen (mocht je de paleo-enthousiastelingen hierover horen), maar ze weten wel wat ze hebben, en dat willen ze niet kwijt. Volgens mij is er dan ook geen reden om ook maar iets voor hen te veranderen. Mijn onderzoek beperkt zich dus tot mijn eigen bord en dat van mijn glutenvrije dochter, die overigens gedeeltelijk met mij meedoet.

Wordt vervolgd...

10 opmerkingen:

Marleen zei

Ben heel benieuwd wat je van dat boek gaat vinden! Na 30 jaar gelijnd, vermagert en afgevallen te hebben, ben ik ook net zoveel kilo's weer aangekomen. Sta nu op een punt dat ik er ook niet meer in geloof dat één dieet werkt. Je moet doen wat voor jou goed voelt.. en dat is wel een zoektocht ;)

Keekie zei

Ik raad je aan het boek van de Voedselzandloper (dr. Kris Verburgh) te lezen, dat is zo interessant!

Karien zei

@Keekie, daar heb ik al meer over gehoord. Het lijkt heel erg op paleo geloof ik. Of ik het ga lezen, weet ik niet - ik heb de indruk dat in de paleo leefwijze alles verenigd wordt. Maar mocht ik het boek ergens tegenkomen, zal ik het zeker met interesse inkijken!

zeeuws knoopje zei

Mijn zoon eet al een aantal jaar paleo, keek ik er eerst vreemd tegenaan. Nu zie ik er zeker de positieve dingen van in. Zelf ben ik me ook erg bewust geworden van wat we eten. Zo gebruik ik al een aantal jaar geen pakjes en zakjes meer, bak zelf brood en kopen we ongeveer een maal per 3 maanden 20 kg biologisch rundvlees bij een boer. Maar ik ben nog steeds niet afgevallen! Pure chocola is niet verkeerd, maar daar moet je toch ook niet te veel van eten.😉

Marian zei

Als ziektes door verkeerde voeding komen, waarom zie ik dan op de oncologie afdeling van een academisch ziekenhuis zoveel kleine, heel jonge, kindjes? Sommigen werden geboren met kanker... De ouders van die kinderen en, als ze wat ouder zijn, die kinderen zelf... geloven niet zo in dat verkeerde voeding verhaal... Raar he?

Geen kritiek op jouw stukjes hoor, meer als aanvulling bedoeld.

Karien zei

@Marian, dat is natuurlijk helemaal waar. Ik zei ook niet dat alle ziektes door slechte voeding komen, maar het zet mij wel aan het denken dat er zoveel mensen met echt gezonde voeding echt zijn genezen van soms heel ernstige ziektes zoals MS, Crohn, diabetes type 2 en ik heb ook positieve verhalen gelezen over wat deze voeding doet met tumoren. Het is dus absoluut geen beschuldiging dat iedereen met een ziekte dat aan zichzelf te wijten heeft!

Marian zei

Dat snap ik hoor Karien, maar omdat ik moeder ben van zo'n kind (wel al iets ouder), vond ik dat ik dat wel mocht zeggen. Nogmaals: niet als echt kritiek bedoeld, maar we lezen/horen dit zo vaak. Het is zelfs zo erg dat mijn dochter het op school bij de biologie-les moest leren: kanker is voedsel-gerelateerd. Ze was daar erg boos over en vond biologie daarna het "allerstomste" vak. Begrijp je?

Karien zei

Tuurlijk begrijp ik dat! Wij hebben zelf een zoon die al voor zijn tweede verjaardag diabetes heeft gekregen, en er zijn ook mensen die denken dat dat altijd door verkeerde voeding komt. Ik probeer niet al te stellig te zijn, als er iets is wat ik in mijn leven heb geleerd, is dat er meestal nog een andere kant aan een zaak zit.
Hopelijk gaat het goed met je dochter!

gerrie zei

Dag Karien, ik lees ook al jaren alles wat los en vast zit over Levensmiddelen. Van 1965/1977 Besnier Boeck gehad met ladingen prednison om het op te lossen. Zelfs in zwangerschap die pillen moeten nemen, onze kinderen hebben er een beste tik van meegekregen. Prednison geeft botontkalking, en later rompvervetting. Alle dagen schaaf ik aan een gezonder voedingspatroon. Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer. Gister las ik nog ergens dat je niet meer dan 20 a 50 grammen koolhydraten mag. Met drie stuks fruit heb je die vaak al binnen. en die stelregel gebruikte ze ook voor kinderen. En dan word ik hels. Kinderen hebben vlgs. mij meet voeding nodig voor de groei. En het slechtste is kristalsuiker, een waar vergif. Sorry, maar ik vind dit belachelijk. Limonadesiroop/jam e.d. maak ik zelf. Brood/gebak e.d. ook, dit van spelt. Ik kan echt niet meer tegen tarwe. Dan wordt het toilet mijn huiskamer. Maar over hoeveel geld mag je kunnen beschikken om geen granen, suiker en andere normale Levensmiddelen te mogen/kunnen kopen?? Brood is voor ons ong. 1 a 2 plakjes per dag, en gebak maak ik meer voor bezoek dan voor onszelf. Dit ook met limonadesiroop.-voor kleinkinderen en bezoek. Frisdrank gaat hier "over datum". Zijn alle diëten ook niet iets van gezond verstand? Ik tel nu b.v. koolhydraten. Ik streef naar 75, nu mag je met de billen bloot ;-), vind jij dit veel?? En Respect, een groot gezin en dan nog voor een zieke koken. Heb het goed.

Karien zei

@Gerrie, ik kan je helemaal begrijpen. Volgens mij zijn koolhydraten niet verkeerd, tenminste niet de goede, uit fruit bijvoorbeeld. Voor kinderen geldt bovendien dat ze meer 'mogen' dan volwassenen, zij hebben zeker goede voeding nodig!
Maar we leven ook nog in een maatschappij met zeer vaste gewoontes. Mijn kinderen eten niet gezond volgens deze inzichten, gewoon omdat ik zelf nog zoek, en omdat ze gezond zijn. Dan moet je ook niet moeilijk doen...