donderdag 18 september 2014

Mokka- of koffie-smoothie of milkshake

Het is helemáál geen straf om koolhydraatbeperkt te eten. Een klein beetje rondkijken op internet levert al snel een schat aan nieuwe recepten op, die er allemaal om vragen om te worden uitgeprobeerd. Deze smoothie (of milkshake) vult aardig. Je kunt hem als ontbijt eten (drinken dus), ik nam hem vandaag aan het eind van de ochtend, vlak voordat ik de kinderen uit school ging halen, en dat was echt puur genieten! Tegelijk met de jongens at ik nog twee plakjes rosbief, samen voldoende tot aan het avondeten.

Doordat er een hele banaan (wel een kleine) doorzit, zitten er toch nog aardig wat koolhydraten in. Maar dat mag ik inmiddels, omdat mijn koolhydraatinname steeds een klein stukje stijgt. Als ik verder een beetje oplet, blijf ik toch makkelijk onder - in dit geval - 40 g kh per dag.

Je kunt natuurlijk als ontbijt ook gewoon een schaaltje kwark nemen. Maar met iets meer moeite heb je verwennerij voor je staan. Het recept komt hier vandaan, maar is wat verachterbergd. Als je graag veel eiwitten eet, kun je er inderdaad een schepje eiwitpoeder doordoen. De cacaonibs liet ik ook achterwege, die hadden we niet eens in huis, en ze passen ook niet door een rietje.

oeps, cacao vergeten, dit is dus een koffiesmoothie

Mokka-smoothie (1 pers.)*

1 kleine banaan (100 g) - 1 zakje espresso (Nescafé) - 1 tl cacaopoeder** - 125 ml Griekse yoghurt

Doe alles in de beker van een blender of staafmixer (de banaan in stukken), en maak alles fijn. Ik kreeg een perfecte dikte, die nog door een rietje was op te zuigen.

*een milkshake krijg je als je bevroren banaan gebruikt: van tevoren even in plakjes snijden en die los van elkaar invriezen
** laat je de cacao weg, dan heb je een koffiesmoothie

3 opmerkingen:

Trudy zei

Dat ziet er goed uit zeg! Ik ga het zeker een keertje proberen!

Marleen zei

Klinkt goed! Wel een vraagje (misschien een gekke :D ) maar in die zakjes espresso, zit daar geen suiker(s) in?

Karien zei

@Marleen, goede vraag. Ik heb van die kleine langwerpige zakjes zonder suiker, gelukkig zit dat niet óveral in... Ik denk wel als er een smaakje aan is toegevoegd, zoals hazelnoot.