donderdag 4 september 2014

More is less

Een mens zit toch maar raar in elkaar. In de zomervakantie begon ik heel streng met eten volgens een leven lang fit: 's morgens fruit, als lunch veel groente, en als diner een beetje vlees/kaas/ei met veel groente. Ik viel er best mee af, maar toch niet zo snel als ik had gehoopt. En toen ik steeds vaker uitzonderingen gingen maken vanwege de vakantie, kwam er zo weer anderhalf kilo bij. Het dieet past me niet meer zo goed, niet dat ik honger krijg tussendoor, maar ik miste gewoon dat broodje kaas. Bijvoorbeeld.

Met het koolhydraatbeperkt dieet - dat ik nu 5 dagen volg - ontdek ik dat ik ongelooflijk veel kan eten en daarbij juist sneller afval. In vier dagen bijna 2 kilo. Nog geen conclusies trekken na zo'n korte tijd natuurlijk, het is misschien gewoon het extra vocht wat ik vast zou kunnen hebben gehouden of zo, maar het voelt toch goed. En doordat ik zoveel eiwitten eet, voel ik me verzadigd tot uren na het eten, eigenlijk heb ik nog steeds geen trek als het weer etenstijd is!

Informatie heb ik bijvoorbeeld van deze site. Daarin wordt uitgelegd hoe je begint met erg weinig koolhydraten per dag (20, maar dat is bijna niet haalbaar doordat er ook koolhydraten zitten in groente en in bijv. kwark), daarna met kleine stapjes verhogen tot je je eigen koolhydratengrens hebt ontdekt.
Ook op de site van Grip op koolhydraten geeft heel veel informatie, dit is het voor velen bekende GOK-dieet. Ik heb het boek niet gekocht, maar ik begrijp dat je één maaltijd per dag gezonde koolhydraten eet (samen met groente, vezels en vet en dan moet dat binnen één uur worden gegeten), dat krijgt van de bedenkster de code oranje, de rest van de dag koolhydraatarm, en dat is dan groen. In het boek staan lijsten welke voedingsmiddelen bij groen en welke bij oranje horen, maar je kunt in de voedingsmiddelentabel zelf ook makkelijk opzoeken in welke groente bijvoorbeeld meer koolhydraten zitten, bijvoorbeeld courgette.
Ergens anders, ik weet niet meer waar, heb ik gelezen dat je per kilo lichaamsgewicht 1 g eiwit per dag moet eten om op gewicht te blijven. Voor afvallers zou dat betekenen dat je het gewenste lichaamsgewicht neemt, de rest mag gerust worden afgebroken. Nou, dat is nogal een opgave! Maar juist hierin zit het geheim van het verzadigde gevoel... En het is hierbij heel handig als je thuis bent in de voedingsmiddelentabel en gemakkelijk kunt uitrekenen hoeveel eiwitten je dagelijks binnenkrijgt.

Voor zover ik niet zelf kan bedenken wat ik eet, haal ik veel inspiratie voor recepten van het blog van Jacoline. Vanmorgen heb ik bijvoorbeeld haar lijnzaadcracker gemaakt in de magnetron. Je vindt het recept op haar receptenpagina. Mijn oudste zoon had toevallig een container met eiwitpoeder staan (wordt veel gebruikt door sporters), en de cracker was echt lekker, heerlijk krokant en zo snel klaar! Met kaas belegd is het een prima alternatief voor een broodje kaas. (En goed voor de stoelgang).

Tot slot nog een tip voor mensen die amandelmeel willen kopen: de Body en Fitshop heeft redelijk betaalbaar amdelmeel: op dit moment 6 euro voor een pond. Daar kocht ik ook lijnzaad, een mengsel van zaden, geraspte kokos en een flesje agavesiroop voor de toekomstige plannen. Gratis bezorgd boven de 20 euro, vandaar.

En nu ben ik zeer benieuwd naar de verdere vorderingen (mooie woordcombinatie he?)!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, als eerste succes met afvallen. Is bij mij ook altijd een strijd. Wat ik je even mee wil geven is dat je niet te lang koolhydraat beperkt moet eten. Ik heb dat vorig jaar wel gedaan en viel af als een trein. Maar na een half jaar vreselijk haaruitval, alleen nog maar koud en akelig. Dus let erop dat je de koolhydraten niet al te erg beperkt. succes!

Karien zei

O, bedankt voor de tip! Ik slik wel voedingssupplementen trouwens, vooral vanwege vitamine B, die volgens mij goed is voor je haar. En vitamine C omdat ik nu een poosje weinig fruit eet.

Anoniem zei

Dat deed ik ook. Had zelfs te hoge bloedwaardes van vit. B. Het heeft ermee te maken dat als je weinig koolhydraten eet ze als eerste worden ingepikt door organen die ze als hardste nodig hebben. En haren komen er dan bekaaid vanaf. Volgens arts was ik zeker niet de eerste met deze verschijnselen.

Ilse zei

Ik ging eens kijken wie die Karien was... Haha zie ik dat jij 't bent. Ik lees je blog geregeld ;). Goed dat je met gokken bent begonnen. Ik heb ook heel veel gok recepten staan, maar dat wist je vast al ;)
Groetjes