woensdag 3 september 2014

Tipje van de sluier

Onze dochter, die na een jaartje Stadskanaal weer thuis woont, heeft coeliakie. Dat betekent voor de Achterbergen weer elke dag minstens één glutenvrije maaltijd maken en dat is flink wennen. Nu was ik een aantal weken geleden al wat meer gaan lezen over een koolhydraatbeperkt dieet voor mijzelf om af te vallen, en heb ik een totaal nieuwe (OK, helemaal nieuw was het niet, maar voorheen liet ik het voor wat het was) wereld aan recepten ontdekt die niet alleen koolhydraatbeperkt zijn, maar in heel veel gevallen ook glutenvrij. Het schijnt een soort hype te zijn om zonder gluten te eten (geen idee waarom ze voor de gezonde mens ook niet goed zouden zijn), maar het komt wel even goed uit!

Het is namelijk zo dat glutenvrije producten voor coeliakie-patiënten maar heel zelden lekker zijn. Echt lekker glutenvrij brood is iets wat wij nog niet zijn tegengekomen, hoeveel verschillende soorten we ook hebben gekocht en gebakken. Hetzelfde geldt voor de meeste koekjes, gebak, snacks etc. We waren er al lang achter dat je niet moet proberen om 'normaal' eten na te bootsen met glutenvrij meel, maar dat je beter iets lekkers kunt maken van ingrediënten die breder worden gebruikt en van nature glutenvrij zijn.

Dus nu gaan we vol goede moed weer een nieuwe periode in. Ik kook trouwens niet voor het hele gezin glutenvrij of koolhydraatbeperkt, waarom zou ik? Ze zouden het mij niet in dank afnemen.
Ik heb nu welgeteld drie dagen volgens dit dieet gegeten (het is eigenlijk geen dieet, want je eet je te pletter om genoeg eiwitten binnen te krijgen), en ik ben alweer 1,3 kilo kwijt. Zo, dat was het tipje van de sluier. Op internet is voldoende informatie te vinden over deze manier van eten, maar mochten jullie het op prijs stellen, dan zal ik daar binnenkort wat meer over vertellen. Ik vind het zelf een sport om in plaats van weer een nieuw boek te kopen, gewoon via gratis kanalen aan voldoende informatie te komen. En dan kan het best handig zijn om dat een keer overzichtelijk bij elkaar te zetten.


8 opmerkingen:

roos zei

en je fit voor life?

Karien zei

Ja Roos, daar vraag je me wat. Ik was het gewoon zat om zoveel groente te moeten eten, elke keer 80% van de maaltijd. Ik zeg niet dat het niet werkte bij mij, maar toch gooi ik het nu over een andere boeg. Valt ook heel makkelijk in te passen in een gezin.

crochetcookingandmore zei

IK ben heel benieuwd!

Anoniem zei

Ik eet ook koolhydraat beperkt, ik doe dan gokken, eet nog wel koolhydraaten maar dan in een uurtje..En voel me daar heel goed bij.. Het is fijn om een avondmaaltijd gewoon met de rest mee te kunnen eten.. Je zult je fitter voelen met minder koolhydraten.. Veel succes.
Groetjes. Kyanne

Anoniem zei



Bij tros rader was maandagavond een interessant item over diëten.
Je kunt dit terug zien op internet.

Mijn goede tip om af te vallen.

Het zelfde eetpatroon wat je gewend bent aanhouden maar alles minder bv 2 boterhammen ipv 3. Werkt bij mij al 30 jaar prima

succes ermee

Lena

Dorothé zei

Ik ben ook geïnteresseerd. Ik merk dat een ontbijt met yoghurt en banaan veel meer energie geeft als brood. Ik heb geen problemen met gluten of zo.

Groetjes,

Dorothé

Anoniem zei

onze zoon , bijna 16 , eet al ruim 15 jaar glutenvrij , ook ivm coeliakie.
hij klaagt ook vaak over het brood !
ook van alles geprobeerd , maar niets is het echt .. tegenwoordig doet hij het brood eerst in de magnetron , voor hij het belegd .

Karien zei

@Anoniem, dat is echt een goede tip. Eerlijk gezegd doet mijn dochter dat ook met glutenvrij brood van de winkel. Zelfs voordat ze naar school ging, ze zegt dat het dan lekkerder werd. Ik vat het niet, maar het is inderdaad een tip om uit te proberen als je opgescheept zit met glutenvrij brood!