vrijdag 10 oktober 2014

Beweging

Gisteren las ik het hoofdstuk over bewegen in het boek 'Your Personal Paleo Code' van Chris Kresser. Hij stelt dat zitten slecht is voor de mens: staan is beter en lopen nog beter. Hij stelt dan ook voor aan mensen die computerwerk doen, om ofwel een lessenaar aan te schaffen waarbij je kunt staan, of nog beter, met een loopband eronder, zodat je tijdens je werk rustig een eind weg kunt wandelen. Je moet goed zoeken om iets te vinden dat verder van de dagelijkse werkelijkheid van de meeste mensen ligt dan dit... Maar goed, wie weet heeft hij wel een punt! (Hij is trouwens niet de enige, maar ja, ik ben nou eenmaal dat boek aan het lezen). Zijn officiële advies is om de helft van je dag rechtop door te brengen. Dan mag je de andere helft altijd nog zitten.

Lopen is echt goed voor je. Het mag zelfs slenteren zijn, en je zou als doel moeten hebben om 10.000 stappen per dag te zetten.

Sporten komt er een beetje bekaaid af. Het wordt niet echt gepromoot. Er wordt zelfs gezegd dat er schade ontstaat door al te veel pushen. Wel wordt aangeraden om ofwel 150 min. per week matig intensief te sporten (zoals joggen), ofwel 75 min. per week intensief te sporten (zoals rennen), ofwel 30 sets intensieve krachttraining te doen per week. Of een combinatie van deze drie.
Elders heb ik gelezen dat het meer effect heeft op je gezondheid om af en toe heel kort heel hard te rennen (of een andere intensieve inspanning te doen) dan uren lang je in het zweet te werken in de sportschool.

Nou, wat doe ik hier dan mee? Je komt er alleen maar achter of het goed voor jezelf is als je het uitprobeert. En dan niet als een dolle proberen om direct de hoogste lat te treffen, maar het langzaam opbouwen.
Daarom wilde ik ten eerste in kaart brengen hoeveel tijd ik zittend doorbracht. Ik zit nogal eens een poosje met de laptop op schoot, dus ik was bang dat het veel zou zijn. Gelukkig viel dat best wel mee: lang leve een groot huishouden!
En mijn laptop leg ik nu soms op de schouw, een prettige stahoogte voor mij. Als ik alleen thuis ben, anders staat het zó ongezellig! Stel je voor dat iedereen ervan overtuigd raakt dat je beter kunt staan en lopen dan zitten. Wat moet je dan met je zithoek? En in de kantoren? Het is best grappig om je daar een voorstelling van te maken.

Mijn stappen wilde ik ook wel tellen om te testen hoeveel dat dan is. Ik moest toch naar de lagere school om over te blijven, en ik besloot om te gaan lopen (3 km). Ik telde in 10 minuten ruim 1000 stappen. Maak je dus een wandeling (met mijn looptempo) van een half uur, dan zijn dat al 3000 stappen. Tel daarbij op nog het heen en weer geloop in huis, van het kastje naar de muur en weer terug (of van de vaatwasser naar het kastje, lijkt me toch iets nuttiger), dan kom ik vast een heel eind.

Met het iets harder bewegen heb ik nog niet echt iets op gang gebracht. Wel ben ik tegenwoordig blij als ik naar boven moet. Dan probeer ik zo snel mogelijk de trap of de twee trappen te nemen, in de wetenschap dat dat echt goed is voor mij. Als je creatief bent, kun je zulk soort dingen ook gewoon in je dagelijks leven inpassen.

Het extra veel lopen van gisteren heeft me trouwens wel goed gedaan. De twee jongste Achterbergjes riepen gelijk dat ze ook naar school wilden lopen, dus vandaag gaan we in de herhaling: ik ga ze (met de bolderkar) van school halen!

1 opmerking:

gerrie zei

Ik zat/zit goed in de lappenmand. Van Osteopathie kreeg ik te horen; je beweegt toch?? Dat gezeur van iedereen. Je bent uit bed gekomen, je gewassen, kleding aan, naar de keuken voor ontbijt, naar de auto lopen, hier naar de spreekkamer. En je doet nog wat aan je huishouding. Jij met je groot gezin, moet je eens beseffen hoeveel jij beweegt. De waarheid zal wel in het midden liggen. Heb het goed.