woensdag 29 oktober 2014

Bietenkvass

Wat staat dat gezellig, die twee potten met rode vloeistof op de schouw! Dit is alweer de tweede keer dat ik kvass trek uit blokjes rode biet.

Kvass is een gefermenteerde drank, zoals zuurkool gefermenteerde kool is. Het schijnt bijzonder goed voor je te zijn om elke dag iets gefermenteerds te eten of te drinken. Veel mensen kiezen voor zuurkool, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van, helemaal  niet voor elke dag, al is het dan ook een klein beetje. Gelukkig kun je uit meer dingen kiezen (kimchi, curtido, kokoskefir etc), en ik heb de bietenkvass (oftewel beet kvass) uitgekozen om te proberen.

Het recept hiervoor heb ik (in het Engels) hier vandaan. Maar ook in het Nederlands kun je recepten vinden, bijvoorbeeld hier. Je vindt daar ook meer achtergrondinformatie.

Je hebt hiervoor nodig: ca. 350 g rode biet (biologische hoef je niet te schillen, andere wel), zeezout zonder toevoegingen en 'gefilterd water' (ik gebruikte een pak mineraalwater zonder koolzuur). De bieten worden in blokjes gesneden en in de pot(ten) gedaan. Een theelepel zout erover en ongeveer 750 ml water (de helft van het pak). Afdekken en bij kamertemperatuur wegzetten. Elke dag even de pot openen om overtollig gas te laten ontsnappen (heb ik weinig van gemerkt), en evt. een laagje schuim dat aan de oppervlakte komt, erafhalen. Na een paar dagen begin je te proeven, als de kvass sterk genoeg is van smaak, giet je hem door een zeef in een andere pot of fles en blijft hij minimaal een maand goed in de koelkast. Laat een restje bij de bieten zitten, en vul opnieuw bij met water, je kunt dit tot drie keer doen met dezelfde bieten.
Het smaakt een beetje zout natuurlijk, en een beetje tintelend. Ik vond hem na vijf dagen goed, licht tintelend. Best wel lekker ook.

Leuk, onze eigen probiotica-fabriek!

Geen opmerkingen: