donderdag 9 oktober 2014

Chocola maken!!


Wie houdt er nou niet van chocola? Ik wel! En de Achterbergen ook. Mensen die zich druk maken over hun gezondheid en op internet gaan rondstruinen, zullen o.a. ontdekken dat:
  • kokosolie is ongelooflijk goed voor je
  • rauwe cacao is ongelooflijk goed voor je
Tadaaaa! Deze chocola is gemaakt van precies deze twee ingrediënten! En om de prijs hoef je het niet te laten: voor 100 g van deze chocola betaal ik 1,20 euro. 

Het zelf maken is ontzettend leuk om te doen (alleen of met iemand samen), en de meeste mensen zullen het ook lekker vinden. Tenminste bij de Achterbergen is er welgeteld één die het niet lust, en die is vier jaar oud.

Even rondkijken op internet levert tientallen recepten op om zelf chocola te maken. Ik bekeek er een aantal waarvoor alleen cacao en kokosolie waren gebruikt (plus soms wat opleukertjes zoals noten en rozijnen), en kwam tot de ontdekking dat de hoeveelheid gebruikte cacao nogal verschilde. Veel recepten worden gegeven in volumes (cups of eetlepels), en om het helemaal uit te vogelen, woog ik eetlepels cacao en kokosolie af op de weegschaal (met heel wat geklieder). 
Zo vond ik de volgende verschillende verhoudingen:
  • 30 g kokosolie en 50 g cacao (uitgeprobeerd: dat was erg bitter!)
  • 26 g kokosolie en 12 g cacao
  • 26 g kokosolie en 6 g cacao (uitgeprobeerd, dat is de chocola van het plaatje) 
Als zoetmiddel kun je een piepklein beetje stevia gebruiken, of agavesiroop, of honing, of toch suiker. En je kunt het natuurlijk ook maken met cacao uit een pakje (van Houten bijvoorbeeld).

Ik heb gelezen dat er mensen zijn die hun kinderen en zichzelf proberen een eetlepel kokosolie per dag door de strot te duwen. Omdat het zo gezond is. Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet zo lekker. Maar doe je er wat cacao door, dan wil het ineens wel. Waarom het nuttige en het aangename niet verenigen?

Afijn, genoeg gekletst. Over de waaroms van kokosolie en rauwe cacao ga ik het hier niet hebben. Dat hebben al genoeg mensen gedaan en je kunt gemakkelijk aan informatie komen. Daarom hieronder het recept:

Zelfgemaakte chocola (100 g) 

N.B. smaakt natuurlijk wel een beetje naar kokos - hoe meer cacao je erdoor doet, hoe minder de kokossmaak overheerst
80 g kokosolie (extra virgin) - 20 g cacao - evt. zoetmiddel

Smelt de kokosolie zachtjes tot het helemaal vloeibaar is, voeg de cacao, evt. het zoetmiddel en alles wat je er verder door wilt doen toe en roer goed.
Giet de zeer vloeibare chocola in bijv. siliconen vormpjes, niet te dun want dan krijg je ze er niet heel uit (zie foto), en zet alles een uurtje in de koelkast.

Je kunt natuurlijk variëren met de hoeveelheid cacao.

NB ik merk zelf dat het me na een tijdje toch heel erg gaat tegenstaan door de kokosolie. Tijd om over te stappen op echte cacaoboter misschien? Of variëren met zoetmiddelen.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Waar koop je kokosolie eigenlijk, bij mijn supermarkt zag ik het niet staan.Moet ik er voor naar de toko?
Willy

Karien zei

Ik koop het liefst online, dat is vaak goedkoper. Je kunt kokosolie ook bij natuurwinkels kopen (Ekoplaza), ik heb deze bij de bodyenfitshop op internet gekocht.

gerrie zei

Zelf chocolade maken..... maar van kokosolie wordt ik ziek. Maar even vergeten dus.

astrid zei

Anoniem: bij Kruidvat en Xenos is het deze week in de aanbieding, 3,99 voor 500ml. En anders de toko!

Ariëlla zei

Ik doe er dan ook nog cayenne peper door :) lekkere pittige chocolade.

Anoniem zei

Lekker hè, op die manier zelf chocola maken. Ik nam zulk soort bonbonnetjes mee naar mijn werk vandaag, ze zijn er dol op! Ik doe er wel een beetje honing door, en vaak ook wat gemalen (hazel)noten. Ook erg lekker.
Groeten, de hazelnotenraapster :-)

adelheid zei

Vormpjes heb ik niet. Kan ik het ook op een bakplaat uitgieten, of in een vuurvaste schaal ofzo? Wat denk jij?

Karien zei

@Adelheid, ik heb geen idee. Heb je wel bakpapier? Als je een kopje, diep bord of wat dan ook daarmee bekleedt, kun je het daar makkelijk mee uithalen.

Anoniem zei

Je kunt het ook gewoon op bakpapier uitgieten in kleine rondjes. Dan worden het hele dunne krokante schijfjes chocola. Kun je er makkelijk iets op doen, een nootje of wat schaafsel van nootjes, of rozijntjes oid. Erg lekker weet ik uit ervaring!

Rob Alberts zei

Leuk, lekker.
Dat ga ik eens proberen.
Smakelijke groet,