donderdag 30 oktober 2014

En je cholesterol dan?

Een aardige reactie op mijn blogje over orgaanvlees waarschuwde voor een teveel aan cholesterol bij het eten van lever. Wil je meer weten over cholesterol? Bijvoorbeeld waarom ongezond cholesterol niet te maken heeft met lever eten, maar juist wel met het eten van suiker en meel? Lees dan dit artikel van een tot huisarts opgeleide, maar nu praktijk-voor-lifestyle-geneeskunde-houdster, die zich gespecialiseerd heeft in oervoeding.

Of het waar is? Daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb mijn waardes nooit laten meten dus eigen ervaring kan ik hier niet mee opdoen. Wel heb ik diverse verhalen gelezen van mensen die helemaal gezond zijn geworden, inclusief cholesterolwaardes, terwijl ze overgestapt waren op een dieet van veel vlees, eieren, fruit en groente, en de suiker en meel en slechte vetten lieten staan.

5 opmerkingen:

Marleen zei

Ik heb mijn cholestrolwaardes laten testen voordat ik begon met Paleo en ergens een 3/4 jaar verder. Waren gedaald!

astrid zei

Wat ik mij wel afvraag Karien en begrijp me aub niet verkeerd; is dit allemaal vol te houden? Wat ik merk is dat alle manieren van eten die fors afwijken van ons normale patroon(zeg maar even vaak pasta/rijst met diverse prutjes, verder een stamppotje, salades ed) gedoemd zijn te mislukken. Het gaat een tijd goed maar dan lukt het mij niet meer of één van de anderen begint meer en meer te mopperen. Is het niet beter je gewone stijl aan te houden en daarin vaker een verstandige keuze te maken en vooral (zeg ik met het schaamrood op de kaken) niet te snoepen en te snaaien?
Hoe denk jij daar over?

gerrie zei

"de Cholesterolleugen" van Prof. Hartenbach is ook zo'n verhelderend boek. Wij weigeren statines. Het behoort tot het protocol voorschrijven van dokters.

Karien zei

Astrid, dat is een heel goede vraag! Even heel kort: hierin moet je gewoon je eigen weg vinden. Voor mezelf is het overduidelijk dat ik heel veel baat heb bij het laten staan van suiker en granen (en wsch. ook verkeerde vetten). Dan is het ook niet zo moeilijk om betere keuzes te maken. Het 'officiële' advies van Chris Kressers boek is om je 80% van de tijd aan de 'voorschriften' te houden, en 20% de teugels te laten vieren vanwege praktische dingen of gezelligheid. Dat is twee. Punt drie is een advies dat ik ergens las: vervang eerst één eetmoment per dag door iets beters, na een tijdje vervang je nog een eetmoment enzovoort.
Mijn eigen eetgewoontes passen inmiddels prima in het gezinsritme: ik eet twee keer per dag: eind van de ochtend, en met het gezin mee bij de avondmaaltijd. Gaat helemaal fijn en kost me niet te veel extra tijd. En ik heb géén honger/trek!

astrid zei

Dank voor je reactie, Karien. Ik ga er mijn eigen draai aan geven als ik mezelf weer gemotiveerd heb!