vrijdag 3 oktober 2014

Hazelnootmelk

Voor mensen die geen zuivel verdragen en toch iets melkachtigs willen drinken of bij het koken gebruiken, is notenmelk een uitkomst. Dat wilden de Achterbergen ook wel eens uitproberen.

Het recept haalde ik hier vandaan. Je vindt er bovendien wat achtergrondinformatie. De melk blijkt inderdaad verrassend makkelijk te maken: Week een aantal hazelnoten (ik had er 10 voor één glas melk) een nachtje in water, spoel ze met water af en doe ze samen met 150 of 200 ml water in een blender. Bruine velletjes hoeven er niet afgehaald te worden. Even de blender aan (ik deed dit met een staafmixer) en je hebt (ongezeefde) notenmelk! Kan natuurlijk ook met andere noten.

En de smaak? Daar was ik van tevoren sceptisch over, maar deze melk smaakt verrassend goed, zelfs wat zoetig. Ik zou hem zo door de koffie doen (klinkt nog luxe ook, hazelnootkoffie!), ware het niet dat ik tegenwoordig geen koffie meer drink (ik lust het gewoon niet meer).

Erg leuk is dat dit een veel goedkopere en gezondere variant is dan gekochte hazelnotenmelk uit de supermarkt!


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk dat je dat allemaal uitprobeert!
Groetjes Liesbeth

Petra N zei

leuk zeg! Heb een poosje allerlei 'melken'uitgeprobeerd van vivera (daar was geen suiker aan toegevoegd enzo), maar dat verkopen ze niet meer in de jumbo.

Ben benieuwd.
Kun je hazelnoten in de supermarkt kopen?

Karien zei

Geen idee Petra, ik zoek altijd naar een goedkoop adres op internet, bijv. bodyenfitshop. Of je moet ook tegen een hazelaar aanlopen in het bos.

ari-atari zei

Als je dit vaak van plan bent, dan loont het misschien om een sojamelkmaker te kopen. Ik heb er eentje, en daar kan ik van alles mee maken van rijstemelk tot notenmelk, tot sojamelk. Verzin het maar. Doordat het ook wordt gekookt is het nog lekkerder vind ik. Gebruikte ook wel eens de blender (Vitamix), maar dit bevalt mij nog beter.

Marie zei

Hier in het dorp staan er genoeg!
Ik ga het erns proberen.