maandag 6 oktober 2014

Omdenken - Paleo na week 1

Vandaag is dag 7 van mijn persoonlijke uitprobeerdieet volgens de Paleoregels. In die dagen heb ik veel gelezen over de huidige inzichten in wat gezonde voeding is. Wat nogal verschilt per site. De overheid (via het Voedingscentrum) zegt bijvoorbeeld dat onverzadigd vet goed is, en verzadigd vet fout. Dat is niet wat ik overal op de paleo-gerelateerde websites en blogs tegenkom.

Het voert veel te ver om alles hier te gaan herhalen. Als je geïnteresseerd bent, kun je zelf ook wel de weg vinden naar de diverse websites. Waar ik wel van overtuigd raak, is dat de verzadigde vetten uit vlees (en ook uit volle zuivel) helemaal niet ongezond zijn. Ik lees overal dat er studies zijn die bewijzen dat hart en vaten daar bij de meeste mensen juist wel bij varen. En wat te denken van al die succesverhalen over mensen die zich fitter en gezonder voelen bij het o.a. eten van veel van deze verzadigde vetten? Ik las van een vrouw die bang was dat haar man een hartaanval zou krijgen van het dieet dat hij ging volgen. Om haar te plezieren, liet hij zijn bloedwaardes meten. En wat denk je, ze werden beter! Ik kan niet geloven dat al die verhalen - op al die verschillende websites - verzonnen zijn door de gezonde-voeding-goeroes die veel geld willen verdienen.

Heel leuk vond ik om te lezen over kokosolie, die een vetsoort bevat (middellange ketens verzadigd vet) die verder alleen in borstvoeding voorkomt. En deze vetsoort is ongelooflijk gezond. Bovendien is het een heel stabiel vet, waarin je (naar verluidt) jarenlang kunt frituren zonder dat de samenstelling van het vet ongezond wordt. Ik heb ergens op internet gezien (helaas weet ik niet meer waar) dat het officiële voedingsadvies wat kokos betreft, inmiddels is aangepast, maar dat is in elk geval nog niet doorgedrongen tot het Voedingscentrum. Zij adviseren om bij hoge uitzondering kokos te eten. Zielig voor de mensen op de Bounty-eilanden...

En zo snap je dat ik enorm veel moeite aan het doen ben om 'om te denken' - of tenminste 'harde' waarheden los te laten. Zoals dat volkoren tarwemeel gezond is. Niks ervan - zeggen 'ze' bij Paleo - je moet helemáál geen graan eten. Waar ikzelf nog niet zo van overtuigd ben, tenminste ik geloof dat er nog graansoorten zijn die niet te veel door de mens zijn veranderd, maar wat ik erover lees, is voldoende om ook deze overtuiging los te laten. Want wat denk je van volksstammen waar geen hart- en vaatziekten voorkomen, en zodra het westerse eetpatroon daar zijn intrede doet, doet ook de hartaanval zijn intrede? Allemaal officiële studies, die je niet kunt uitvlakken.

Zelf merk ik wel degelijk een verandering in mijn gezondheid, maar dat kan ook nog komen door de periode van geen of weinig koolhydraten die ik hiervoor had. Weinig koolhydraten eten (oftwel low-carb) liet me trouwens wel aardig afvallen, maar ik kreeg ook een moeilijke stoelgang. Dat is in deze ene week helemaal goedgekomen. Wat ook is goedgekomen: de winderigheid is verdwenen. Hè, gelukkig, dat was echt lastig. Het derde wat echt is veranderd, is mijn zicht. De laatste tijd begon ik te merken dat de jaren gaan meetellen: als ik met iets dichtbij bezig was, bijv. op mijn laptop typen, en dan plotseling in de verte moest kijken, hadden mijn ogen moeite om te focussen; ik zag een poosje wazig totdat het was bijgesteld. Nu is dat helemaal verdwenen (ik heb nooit een bril nodig gehad). Wel zo fijn!
Ik meen te merken dat ik fitter ben, en dat moet dan komen doordat ik dieper ben gaan slapen, iets dat ik ook veel in ervaringsverhalen lees. Ik word nog wel steeds erg vroeg wakker en heb dan moeite om weer in slaap te vallen. Hier hoop ik op nog meer verbetering (misschien leuk om te vermelden, dat iemand die ik laatst sprak, mij vertelde dat hij sinds twee weken geen graan meer at om af te vallen, en dat hij weer de hele nacht doorslaapt, terwijl hij daarvoor elke twee uur wakker werd - een ervaringsverhaal dat ik uit de eerste hand kreeg dus).

Een lang stukje deze keer, de rest bewaar ik dus maar voor een volgende keer!

3 opmerkingen:

roos zei

Maar geef eens een dag voorbeeld van je menu!!

Ben benieuwd.

Met gr roos

Dorothé zei

De reactie die ik via mijn telefoon plaatste is niet weergegeven. Ik weet niet of hij niet door de beugel kon of is zoekgeraakt.

Wat ik bij alle nieuwe voedingswijzes vindt is dat het lang duurt voor je werkelijk het effect kunt meten. Je moet eerst een paar maanden zo eten om erachter te komen of je niks tekort komt of dat je darmen het wel echt verdragen. Als je bijv. suiker weglaat dan duurt het nog 6 weken voor het helemaal uit je systeem is. Zo zal dat ook met andere voedingsmiddelen gaan. Ik kan me wel in de visie vinden, maar ik vind het veel te bewerkelijk omdat ik dan voortdurend met voeding moet bezig zijn, ook omdat mijn gezin gewoon wil eten.

Veel succes gewenst, groetjes,

Dorothé

Karien zei

@Dorothé, ik zou niet weten wat daar niet van door de beugel kan! Ik heb echt niks gezien, maar ik heb ook wel eens gemerkt dat mijn eigen reacties op sites via de telefoon niet goed aankomen. Daarom doe ik dat nu alleen nog als ik de laptop aan heb...