woensdag 1 oktober 2014

Paleo en bijbelse voeding

Het klinkt leuk: Paleo, maar wat betekent het eigenlijk? Paleo komt gewoon van paleolithicum oftewel het steentijdperk. Het gaat uit van de geëvolueerde mens en zijn manier van leven. Vaste bloglezers zullen begrijpen dat ik daar niet in mee kan gaan, omdat ik geloof dat God de mens heeft geschapen, en hoogstwaarschijnlijk niet 2,5 miljoen jaar geleden. Bovendien kan ik niet geloven dat God ons verkeerde voeding te eten heeft gegeven.

Maar wat heeft God ons dan te eten gegeven? Daar is wel het een en ander in de bijbel over te vinden. Al in Genesis 1 staat: "Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen". Dat was bestemd voor Adam, Eva en hun nakomelingen. Een tijd later zei God tegen Noach dat hij vlees en vis mocht eten: "alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid". Hmmm, klinkt ontzettend "Paleo".

Later gingen de mensen ook zuivelproducten eten en graan verbouwen. Een interessant boek, dat ik al lang in huis had, is "Recepten uit de tijd van de bijbel". Hierin staat: "Voedingskundigen en artsen zeggen ons dat we moeten terugkeren naar deze natuurlijke vorm van eten. ... De raffineringsprocessen, die ons voedsel te veel van zijn voedingswaarde hebben beroofd, waren nog niet uitgevonden. Het te zeer verfijnen van voedsel is een recente ontwikkeling van de afgelopen 150 jaar". (Dit is geschreven in 1986.)

En daar heb je het. Zuivel (volgens Paleo een grijs gebied) en graan (absoluut verboden bij Paleo) zijn beide erg bewerkt tegenwoordig. Het zou best eens kunnen dat de mensheid ervoor verantwoordelijk is dat zuivel en graan tegenwoordig niet meer goed is voor de mens. Wat Paleo doet, is in elk geval alles schrappen wat enigszins discutabel is, zodat je alleen datgene eet wat buiten alle verdenking is. Dat daarmee verbluffende resultaten zijn behaald, kun je overal op internet lezen.

Al met al vind ik dit genoeg reden om zelf eens uit te proberen of dat bij mij ook zo heilzaam is. Mijn dertig dagen strict 'gezond' (helaas niet biologisch en ook niet zo veelzijdig als aanbevolen, omdat dit in de Achterbergse praktijk gewoon niet te doen is) zijn gisteren van start gegaan!

4 opmerkingen:

Franca zei

Twee voorbeelden van rauwe courgette spaghetti:
http://www.sevendaysoffeedback.com/spaghetti-van-courgette/

http://groentjegezond.nl/?p=2006

En een blog met doorverwijzing naar de Juliette snijder:

http://legally-brunette.nl/2014/09/legally-food-courgette-spaghetti-bolognese/

Groetjes, Franca.

Karien zei

Dank je wel Franca! Wat ik niet heb geschreven, is dat mijn mandoline ook julienne kan snijden. En ik heb al een keer tagliatelle gemaakt van courgette (kan met de gewone dunschiller), met pastasaus. De rest van het gezin houdt er niet van, maar voor mezelf vind ik het helemaal prima!

Anoniem zei

Ken je het boek 'De hemelse voedselbank'van E. Noordermeer? Een aanrader om eens overzichtelijk te zien wat de bijbel zegt over eten oftewel wat Gods gedachten zijn over gezond eten.

Karien zei

Bedankt voor de tip! Ik ga er even op googlen! Altijd interessant.