donderdag 16 oktober 2014

Paleo - wat komt na de resetfase?

De reden waarom ik vertrouwen heb ik de 'Personal Paleo Code' van Chris Kresser, is dat hij niet klakkeloos zegt wat goed is en wat niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: suiker en de verkeerde vetten met name.

Maar goed, als je het klaargespeeld hebt om dertig dagen helemaal 'schoon' te eten, dan kun je één voor één allerlei voedingsmiddelen gaan uitproberen. Dat doe je als je je goed voelt, en je wacht drie dagen tot je een volgend voedingsmiddel erbij pakt. Zo merk je eenvoudig of iets je goed bekomt. Voor het complete programma zou je natuurlijk het boek zelf moeten lezen, maar om een idee te geven wat je allemaal zou kunnen toevoegen:

  • zuivel (de volvette soort, en uiteraard alweer het liefst biologisch): boter, yoghurt, kaas, room, melk enz., één soort per keer toevoegen
  • granen - maar dan op een bepaalde manier bereid (lang laten weken, daarna laten ontkiemen en vervolgens laten fermenteren). Voor mij in elk geval véél te bewerkelijk. Grappig genoeg komt hier ineens witte rijst opduiken, dat door vrij veel mensen goed wordt verdragen (maar wat natuurlijk niet zo 'oer' is)
  • peulvruchten - mits dezelfde bewerking ondergaan als de granen (heeft te maken met fytinezuur ofwel fytaten - best interessant om daar eens op te Googlen). Pinda's zijn trouwens ook peulvruchten...
  • alcohol, tegen bepaalde voorwaarden uiteraard
  • zoetmiddelen: kokos(bloesem)suiker, maple syrup, melasse, honing, dextrose of stevia
  • caffeïne 
  • chocola (oftewel rauwe cacao), als je een reep wilt kopen, dan met een zo hoog mogelijk percentage aan cacao
Nou, daar valt best mee te leven, gesteld dat je al deze voedingsmiddelen kunt verdragen! 

Als je helemaal hebt uitgevogeld wat voor jou goed is en wat niet, kun je als laatste het geheel gaan 'finetunen': onder andere worden behandeld:
  • beweging
  • slaap
  • stress
  • ontspanning, sociale contacten
  • daglicht/buitenlucht
  • spel 
Als dat allemaal in orde is, kun je evt. je dieet gaan berekenen op grond van het percentage koolhydraten, eiwitten en vetten dat voor jou het beste werkt. Dit vraagt wel een hoop rekenwerk! Hier ben ik zelf nu (al) mee bezig, ook al zit ik in de beginfase, omdat ik voornamelijk vanwege afvallen zo eet, en daar heeft hij wel veel concrete tips voor. 

Als allerlaatste worden diverse voedingssupplementen behandeld en krijg je de tip om vooral niet te krampachtig om te gaan met de lijst van wat mag en wat niet mag. De beroemde 80/20-regel komt hier om de hoek kijken: houd je 80% van de tijd aan de regels, dan is je lichaam waarschijnlijk sterk genoeg om de 20% aan te kunnen die je ervan afwijkt, bijvoorbeeld bij een verjaardag. Op die manier houd je het ook ontspannen. Dit geldt uiteraard niet als je een regelrechte allergie hebt voor bepaalde producten!

Hmm. We zullen zien hoe het bij mij en de Achterbergen verloopt! In elk geval heb ik met de jongens afgesproken dat we elke woensdagmiddag een gezonde snack uitproberen. De geslaagde recepten plaats ik op de receptenpagina, de afgekeurde recepten niet. 

Geen opmerkingen: