dinsdag 7 oktober 2014

Wat 'mag' ik eten?

Tegen wil en dank is dit blog tegenwoordig een paleo-foodblog, iets wat ik helemaal niet wil, want daar zijn er al zoveel van... Ik wil mijn naaitips toch ook hier blijven verzamelen, en af en toe een stukje plaatsen dat tot nadenken stemt op een ander vlak dan voeding.

Maar goed, vandaag toch weer iets over de paleo voedingswijze. Ik haal mijn informatie uit het boek 'Your Personal Paleo Code' van Chris Kresser, een boek dat je voor jezelf laat ontdekken wat goed is voor jou persoonlijk.
Een bekend onderdeel van paleo is de reset aan het begin. Door uitsluitend datgene te eten wat in elk geval geen problemen veroorzaakt (en dat geldt dan ook weer voor het merendeel van de mensen, er zijn uiteraard ook uitzonderingen), reset je je lichaam en gezondheid. Deze periode duurt gemiddeld 30 dagen, maar het kan ook zijn dat je meer tijd nodig hebt. Hier moet je naar je lichaam luisteren.

Ik heb het boek nog lang niet uit, maar ben wel aan mijn 30 dagen of langer begonnen. De bedoeling is dat je voldoende eet, een hongergevoel is wel gezond af en toe, maar jezelf uithongeren is een heel ander verhaal. In mijn geval komt het erop neer dat ik naast ontbijt, lunch en diner ook nog in de middag een snack neem. Voor mijn gevoel eet ik erg veel (maar niet te veel), bourgondisch zelfs - maar wel binnen de Achterbergse perken.

Welke voedingsmiddelen mag je?

Onbeperkt toegestaan: vlees (ook orgaanvlees) en gevogelte (het liefst biologisch, iets wat niet tot mijn mogelijkheden hoort), soep van zelfgetrokken bouillon, vis, eieren, zetmeelrijke groente zoals yam, zoete aardappel, tapioca, cassave, bakbananen, groente zonder zetmeel (inclusief champignons, pompoen, rode bieten etc.), gefermenteerde groente/fruit: zuurkool, kokoskefir etc., goede vetten: kokosolie, ghee (geklaarde boter?), rode palmolie, varkensvet (biologisch), olijfolie, olijven, avocado's, kokosnoten, zeezout en kruiden.

Beperkt toegestaan: bewerkt vlees (worst, bacon, salami, zonder gluten, soja en suiker): 2 tot 4 keer per week, fruit: 2 tot 4 stuks per dag. Kijk uit voor gedroogd fruit, daar eet je gauw te veel van. Noten en zaden: let op: pinda's zijn geen noten! Een handvol noten per dag. Sperziebonen, sugar snaps, peultjes: 4 tot 6 keer per week. Koffie en thee: 1 grote kop per dag. Azijn: appel-ciderazijn is het best (kon ik nergens vinden), elke dag een klein beetje.

Tijdens de resetperiode vermijden:
Zuivelproducten, inclusief kaas, granen, peulvruchten, alle zoetmiddelen, dus niet alleen suiker, maar ook alle suikervervangers zoals honing en stevia, chocola (dus ook de gezonde chocola van meer dan 75%), geraffineerd voedsel (dus geen pakjes en zakjes), frisdrank en vruchtensap. 

Eet het liefst zo gevarieerd mogelijk. In dit boek heb ik het nog niet gelezen, maar op veel websites vind je het advies om bij elke maaltijd een redelijk tot grote portie vlees/vis/ei te eten, verder heel veel groente, een beetje noten/zaden en fruit.

Hoe heb ik mijn eerste week gegeten?

dag 1: 
ontbijt: lijnzaad/pittencracker met tahin (sesampasta), 1 appel
lunch: champignonsoep gemaakt met zelfgemaakte bouillon, 1 bakje garnalen, vermengd met 1 avocado, een klein handje noten
diner: latkes van 1 geraspte zoete aardappel, vermengd met 2 eieren en wat kaneel, sla

dag 2:
ontbijt: wrap van 1 ei, vermengd met 2 eetl. gemalen lijnzaad en pitten, gebakken in spekvet
lunch: 1 banaan, bakje garnalen, stuk komkommer, handje noten
diner: gekookte kip met ui, sla, broccoli

dag 3: 
ontbijt voor schooltijd: beetje noten, restje sla, sinaasappel. Na het naar school brengen en aansluitend boodschappen doen: gebakken ei met spekjes, restje kip
lunch: kop bouillon (zelfgemaakt), garnalen, in spekvet gebakken, broccoli
diner: bloemkoolrijst, speklapje, broccoli

dag 4:
ontbijt: hazelnootmelk van 10 hazelnoten en 150 ml water, 
Ik maakte 's morgens een 'pizza' van gemalen hazelnoten en bloemkool, belegd met tomaat, champignons en spekjes, bovendien kookte ik zuurkoolsoep met spek en kippenlever. Hiervan at ik de hele verdere dag. Bovendien at ik 's middags een halve banaan.

dag 5:
ontbijt: smoothie van 1 banaan en notenmelk van 10 gemengde noten en 150 ml water. De notenprut zeefde ik eruit en at ik apart op, bovendien 1 tomaat en een ei gebakken met wat spekjes
lunch: latkes van zoete aardappel (zie diner dag 1), ik kon niet alles op en een Achterbergje heeft er ook een paar gegeten, 1 sardientje
diner: groentelasagne van courgette met gehakt-tomatensaus, 2 dadels
om 21 uur nog een bordje lasagne

dag 6:
ontbijt: cracker van 2 eetl. gemalen blond lijnzaad, met tahin, ei, gebakken met wat spekjes, 1 tomaat
meeneemlunch: bakje koude lasagne (kreeg ik niet op), 1 banaan, klein bakje noten
diner: alweer lasagne, 2 dadelrepen (gemaakt van dadels, noten, kokos)
extra: 1/2 banaan

dag 7:
ontbijt: 1 tomaat, wrap van lijnzaad/pitten en 1 ei, gebakken met wat spekjes
10.30 uur: 1 banaan
lunch: lasagne (nu is de hele grote bak lasagne die ik op dag 5 maakte, alweer bijna helemaal op), paar noten
15.30 uur: dadelreep
diner: riblappen met ui (aangebraden in kokosolie), rode bieten met sinaasappelsaus (recept uit mijn eigen kookboek aangepast) Dit was trouwens een maaltijd die de rest van het gezin ook at (voor het eerst). Als bindmiddel bij het vlees gebruikte ik arrowroot.

Dit was week 1. In deze week ben ik 2,5 kilo afgevallen.

Heel belangrijk is om naar je lichaam te luisteren. Eten als je trek krijgt, en als je dan gaat eten, tot je verzadigd bent. Voor deze week had ik een dag dat ik de hele tijd geen trek had, heel bizar. Pas rond het avondeten begon ik zin te krijgen in eten (kun je je voorstellen, iemand die voorheen altijd liep te snaaien!).

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik lastig vind om te lezen is dat je kijkt naar wat je volgens Paleo zou mogen eten maar daarmee voorbij gaat aan welke regels God ons heeft gegeven met betrekking tot wat we zouden mogen eten (spijswetten). Omdat ik ook lees dat je christen bent wilde ik je dit graag meegeven. Groeten, Cato

Dieneke zei

Interessant om te lezen.
Ik ben bezig met het 17-dagen dieet.
Het werkt eigenlijk op dezelfde manier, maar je mag in de eerste periode alleen maar groente en eiwitten eten. Dus geen granen en rood vlees.
Na twee weken 3 kilo lichter en voel me stukken fitter.
Succes met jouw reset!

Karien zei

@Cato, misschien is het verhelderend om mijn eerdere blogjes te lezen over voeding en de bijbel. Wat ik over paleo schrijf, is niet mijn uitdrukkelijke mening, maar ik probeer weer te geven wat ik in het boek lees, en ik geloof niet dat het schadelijk is om mij daaraan te houden. Ik probeer het gewoon uit, en heb geen oordeel over mensen die het heel anders doen!

Karien zei

En @Cato, ik geloof dat er in de bijbel (nieuwe testament) juist staat dat je alles mag eten (voor de reine is alles rein), behalve het verstikte en bloed. Het probleem is dat de mens het verpest heeft door alle toevoegingen en genetisch gerommel. De paleo voeding vermijdt al dit gerommel, en het is grappig om te zien dat juist de voeding uit Genesis sterk lijkt op wat bij paleo wordt aangeraden!

Anoniem zei

Ik ben het met je eens hoor dat er zoveel gerommeld is met ons eten dat het nauwelijks meer voedsel te noemen is. Ik geloof alleen niet dat bv garnalen of varkensvlees ook in zo'n dieet thuis horen maar dat gaat dan een theologische discussie worden en ik denk niet dat het hier de plek is om dat te doen. Groeten, Cato

Karien zei

Ik vind het best leuk hoor, Cato, om hierover van gedachten te wisselen. En ik heb ook al een heel traject op dit gebied afgelegd in mijn eigen leven. Hierbij is deze tekst tot hulp geweest (uit Rom. 14): "1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 2 De een gelooft, dat hij alles eten mag, maar de zwakke eet plantaardig voedsel. 3 Wie wèl eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wèl eet, want God heeft hem aanvaard."
De basis is onderling respect en de ander vrijlaten en aanvaarden in zijn keuzes.