vrijdag 21 november 2014

Mooi initiatief

Hebben jullie dat ook, dat je al die verpakkingen wel eens zat wordt? Ik denk wel eens na over de hoeveelheid afval die als een gestage stroom het Achterbergse huis verlaat, wel in verschillende richtingen: plastic, papier, etc., maar toch: als wij bijvoorbeeld al één plastic melkcontainer per dag weggooien, hoeveel is dat dan voor heel Nederland? Ik bedoel maar. Ik moet er niet aan denken.

Gisteren kwam ik een mooi initiatief tegen voor een winkel zonder verpakkingen. Je komt met je eigen potje/bakje en laat dat vullen. Geen idee of het werkt, maar het idee vind ik erg sympathiek. De initiatiefnemer heeft - uiteraard - kapitaal nodig. Behalve zijn eigen kapitaal is er 75.000 euro nodig - als dat op tijd binnen is,  wordt er een winkel geopend in de provincie waar het meeste geld is opgehaald.

Het aardige is dat je alleen maar de pagina hoeft te 'liken' op facebook, en/of te delen. Een genereuze investeerder doneert dan 5 resp. 10 euro. Alleen al doordat je je vrienden op facebook laat weten dat je het een leuk initiatief vindt, steun je dit project. Nou, dat is makkelijk gedaan.

Gisteren was er 93% opgehaald, vandaag 94%. Dat wordt nog spannend, want als de 100% niet wordt opgehaald voor 24 november a.s., gaat het toch  niet door. Daarom dit blogje nog even (en nee, ik heb geen aandelen in dit project), ik wist toch niet waar ik vandaag over moest schrijven.

NB de Achterbergen doen al aan minder verpakkingen: bovengenoemde plastic melkcontainers komen er in een normale week niet meer in - in plaats daarvan laten wij onze Tupperware emmer vullen met verse boerenmelk!

Nu heb ik nog steeds niet laten weten waar je meer informatie kunt vinden, dat is hier: verpakkingsvrije winkel Nederland Bag & Buy. In het kader 'help mee' rechts op de pagina kun je 'liken' en/of delen. Uiteraard kun je ook geld doneren - daar staat van alles tegenover, via de link 'investeer in het project', ook rechts, vind je hierover meer informatie.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Karien'

Dat heb ik ook gelezen en gezien over zo'n verpakkinsloze winkel, maar eerlijk gezegd lijkt mij dat drie keer niks.
Lijkt me vreselijk onhygienisch omdat jan en alleman uit een pot mag scheppen met een schepje. Iedereen draait de deksel maar open en staat erboven, brrr ( dat zag je in een filmpje over zo'n winkel) Je hebt gelijk over die massa aan verpakkingen, maar ik heb het liever verpakt dan uit zo'n winkel. Ze kunnen beter grotere verpakkingen verkopen, die mensen zelf thuis weer opsplitsen.
Groetjes Johanna

Anoniem zei

Zeker een leuk initiatief! Door uw blog kom ik op onderwerpen waar ik zelf niet aan zou denken.

Dorothé zei

Ik geloof niet in een winkel zonder verpakkingen, maar wel in minder verpakkingen. Zelf ben ik nogal fanatiek in het scheiden van afval en probeer ik op die manier mijn steentje bij te dragen. Uiteraard accepteer ik ook nooit de nutteloze wegwerpboodschappentassen en neem ik mijn eigen tassen mee. Ik zou het een verbetering vinden als er schalen op de weegschaal in de supermarkt zouden zitten waar je een kilo appels in kunt doen en dan zo in je tas stoppen en de sticker los scannen. Verder zou één verpakking per object genoeg moeten zijn. Bijv. muesli in een zak en dan niet nog een doos eromheen. Bij tandpasta is dat ook gelukt toch.

Groetjes,

Dorothé

Anoniem zei

Ik vind het een prachtig initiatief, maar vraag me wel een ding af: wat als je nou boodschappen gaat doen voor een gezin als dat van mij (vier personen); waar laat je alle havermout, zout, zelfrijzend bakmeel, macaroni etc? Ga je dan met een krat vol weckpotten naar de winkel toe? Groetjes, Liesbeth