vrijdag 7 november 2014

Over melk, yoghurt en verse kaas

Als je in paleo-termen denkt, horen melkproducten er niet bij. In het boek van Chris Kresser staat dat je - als je eenmaal bent 'gesettled' - zuivelproducten weer kunt toevoegen om te kijken of je ertegen kunt. Want als je het prima kunt verdragen, waarom er dan niet van genieten?

Ik doe het wat anders. Ik ben helemaal niet erg gesettled geraakt. Ik had gewoon geen zin meer in 30 dagen aftellen, een uitzondering maken vanwege een of andere feestelijkheid en vervolgens opnieuw opnieuw te moeten beginnen. En dat terwijl ik geen directe gezondheidsklachten heb die genezing behoeven. (Behalve wat ongemakken hier en daar, die met deze gezonde manier van eten al zijn verdwenen).

Maar goed, melk dus. Koemelk of andere melk. Maar dan wel de goede melk. Daar gaan we weer... wat je bij de supermarkt koopt (gepasteuriseerde melk) is dus - volgens gezondheidskenners - niet de goede melk. Wel goede melk is puur natuur, rechtstreeks van de koe, en dan ook nog een koe die grasgevoerd is. Een artikel met complete informatie hierover vind je op het - gisteren ook al genoemde - Amerikaanse blog Nourished Kitchen. In het Nederlands zal er vast ook wel het een en ander te vinden zijn (naast de aanbevelingen van het Voedingscentrum dat je verse melk weliswaar kunt drinken, maar dan wel eerst verhitten - dat doen de Achterbergen dus niet!).

Ik dacht altijd dat je zulke melk rechtstreeks van de boer niet meer kon kopen. Ook gezoek op internet leverde geen boerenmelk in onze regio op. Wat schetst mijn verbazing toen ik gisteren via een andere site ineens wel een boerderij bij ons in de buurt vond, die melk verkoopt van grazende koeien (ze lopen nu nog buiten)! Met twee Achterbergjes en een schoongemaakte Tupperware-emmer reed ik vanmiddag dus naar de boerderij. Alwaar een kinderfeestje bezig was - de Achterbergjes mochten zomaar even mee in de hooiberg spelen. Intussen haalde de boer extra melk voor mij en neusde ik in zijn winkeltje rond. Hij had een van zijn koeien laten slachten en de vriezer lag vol met rundvlees (niet biologisch, wel van een grasgevoerde koe). Er stonden allemaal flessen(!) vla in de koeling, en yoghurt, en er waren scharreleieren. Een waar walhalla, helemaal als je naar de prijzen kijkt: 60 cent per liter melk, 1,20 voor 10 eieren en de kilo gehakt kostte 6,90 (er was nog veel meer rundvlees, maar de Achterbergen accepteren maar heel af en toe draadjesvlees).

Thuisgekomen gaf ik de twee Achterbergjes elk een beker rauwe melk, nam er zelf een die ik opleukte met rauwe cacao, maakte twee liter yoghurt en van één liter melk maakte ik verse kaas. Recepten hiervoor haalde ik hier vandaan, hoewel ik meer research had gedaan en de melk niet vanaf het kookpunt liet afkoelen naar 43 graden, maar juist vanaf koud opwarmde tot die temperatuur. Zo blijven de gezonde bestanddelen van de rauwe melk in leven.

Als de yoghurt klaar is, en voor herhaling vatbaar, zal ik er een apart blogje aan wijden. Voor nu is het gewoon een ontzettend leuk uitstapje geweest, zeker al de moeite waard!

4 opmerkingen:

astrid zei

Wat ontzettend leuk om te lezen. En wat een mooie prijzen. Ik zou het heel leuk vinden als er bij mij in de buurt (Nijmegen) ook zo'n winkeltje was. Ik vind vaak de landwinkels heel erg duur, jammer genoeg.

wilma zei

Hier in het Canadese mag geen melk zo van de farm verkocht worden. Boeren kunnen hun quota kwijt raken.
Ivm allergieen mag het niet. Wel jammer, want wij houden ook van zelfgemaakte yoghurt.Jammer maar helaas.
Eieren zijn hier omgereknd 3.50 voor 30 eieren,kakelvers.
Groet, Wilma

Karien zei

Tja Wilma, misschien dan toch maar een eigen koe in je achtertuin :-)

Zelf kom ik helaas tot de ontdekking dat ik waarschijnlijk niet tegen zuivel kan. Nooit geweten. De last is niet zo erg pijnlijk, wel ongelooflijk onhandig (gassen in de darmen met alle gevolgen van dien).

ari-atari zei

Hai Karien,
Wat een leuk verhaal. Ik wist dat helemaal niet, dat mensen, die niet tegen melk kunnen misschien geen problemen hebben met rauwe melk. Toch eens uitproberen.
Wij hadden vroeger op de boerderij altijd melk vers van de koe, maar mijn moeder was erg fel op het eerst doorkoken. Rauw werd echt als slecht beschouwd. Dat vond ik altijd al een beetje gek, en jouw verhaal en "The Nourished Kitchen" onderschrijven dat.
Los daarvan houd ik helemaal niet van melk, en ook niet zo van boter, maar dat terzijde :-P