dinsdag 11 november 2014

Roomboter!

Yes, de Achterbergen hebben eigengemaakte roomboter! Van verse, rauwe melk gemaakt. Vanwege de haast niet echt een mooie foto gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het niet is gelukt!

Zaterdag was de melk bij de boer op, we mochten 's avonds om half zeven terugkomen, dan was hij aan het melken en konden we de melk vers meenemen. Dat was een hele belevenis, we stonden erbij en keken ernaar! Met een emmer met wel acht liter warme melk gingen we weer naar huis. Zondagmorgen haalde ik er al met al toch heel wat room af (eigenlijk moet je langer wachten, maar voor dat woord moet je lang zoeken in het Achterbergse woordenboek). Ik had een supermakkelijk recept gevonden op internet en wilde dat graag uitproberen. Gewoon stijfkloppen met een elektrische handmixer tot het gaat schiften, makkelijk zat. Alleen wilde het maar niet gaan schiften. Ik had een gigantische hoeveelheid superstijve, overheerlijke slagroom (zonder suiker dan wel), maar hoe lang ik ook doormixte, er gebeurde verder niets (tips?). Uiteindelijk deed ik de helft in de Tupperware slagroomschudder, en dat bleek wel te helpen. Hieronder dus ons recept voor heerlijke verse roomboter voor mensen die dat ook wel eens willen uitproberen.

Tip: je kunt ook de staafmixer gebruiken!

Hier kun je lezen waarom ik rauwe melk gebruik. Misschien kan het ook wel met gepasteuriseerde room, maar dat hebben wij dus niet uitgeprobeerd.

Roomboter

van een aardige hoeveelheid verse, rauwe melk, zet ook een kan water in de koelkast om extra koud te worden.

Laat de melk in de koelkast koud worden en de room omhoog komen. Dit duurt 12 tot 24 uur. Schep de room van het oppervlak met behulp van een diepe opscheplepel, doe dit in een kom. Klop de slagroom stijf, ga net zo lang door met kloppen tot de vetdeeltjes aan elkaar klonteren en een dunne vloeistof wordt afgescheiden (bij ons lukte dit in een Tupperware slagroomschudder). 
Zeef het geheel, vang het uitgelekte vocht op (dit kun je gewoon drinken, bij ons smaakte het naar gewone melk) en doe de boter weer terug in de kom. Giet een deel van het koude water erbij en ga er even met de handmixer doorheen (in sommige recepten kneden ze het met de blote handen in het water - maar daarvan worden je handen wel heel erg vet!). Zeef het geheel weer, zo spoel je de melkdeeltjes eruit en houd je pure boter over. Doe dit nog een keer totdat het water helder blijft. Doe de boter in een stuk dun textiel (zoals een grote zakdoek) en knijp uit. Tadaaa, roomboter! De boter kan in de koelkast of gewoon op het aanrecht worden bewaard.

Update: inmiddels wacht ik niet meer eerst op de room van de zoete melk, maar maak ik direct een grote hoeveelheid yoghurt van de rauwe melk. Zo sla ik de wachttijd voor de room over - de room komt op de yoghurt evengoed wel bovendrijven. Van deze zure room maak je dan de roomboter - het zuur wordt afgescheiden (karnemelk) en de vetdeeltjes klonteren samen tot boter. 

6 opmerkingen:

astrid zei

Leuk hoor! wij hebben het ooit in het klein op een boerderij gedaan met de kinderen. Ze vonden het magisch. Zou het niet stijf worden van de boter niet liggen aan het feit dat het door het elektrisch kloppen steeds wat warm wordt? Ik heb dat soms met slagroom kloppen ook. Het zal misschien te maken hebben met het feit dat het vet wat vloeibaar wordt door de warmte.

Karien zei

Ik denk dat het zou helpen om er iets zuurs zoals karnemelk aan toe te voegen (staat ook in sommige recepten, en het filmpje waarvan ik het heb, gebruikte ook gezuurde room), het probleem is niet dat het niet stijf wordt, het wordt zelfs superstijf, het wil alleen niet schiften. In elk geval ging het met het schudden wel, en aardig snel ook. Het is dus alleen maar een 'wetenschappelijk' probleem en voor mensen die geen slagroomschudder hebben.

astrid zei

Oeps...volgende keer beter lezen en langer nadenken...Maar het blijft interessant om te bedenken waarom het dan met schudden wel lukt.

Anoniem zei

je kunt er ook wat karnemelk doorroeren en dan een dag laten staan bij 18 graden. Dan klotsen zoals je al deed. dan spoelen met koud water. Daarna kun je er nog zout doorheen kneden.

Blossom Flower zei

Vanmorgen geprobeerd, en ja hoor, mijn eerste klontje boter is een feit! Ik had maar 1 liter waar ik room af haalde (de andere liter is heerlijke lobbige yoghurt geworden vannacht) dus het is een schattig klein klontje geworden, goed voor ik schat 3 boterhammen :-)
Ik heb de staafmixer gebruikt. Ging razendsnel, en het schiftte prima.
Groeten, S

Karien zei

Wat een goed idee, om een staafmixer te gebruiken! Dat ga ik morgen ook proberen, zometeen haal ik 8 liter melk, dat zal wel wat room opleveren...