maandag 15 december 2014

Mijn kinderen

Regelmatig moet ik denken aan het boekje van Ross Campbell, waarin hij uitlegt hoe je een kind leert omgaan met zijn eigen boosheid. Niet vanwege die boosheid, maar wel vanwege het vullen van de emotionele tank van je kinderen. Dit staat ook beschreven in 'De vijf talen van de liefde voor kinderen', waarvan Ross Campbell mede-auteur is.

Kinderen die zich geliefd weten, groeien stabieler op. Helaas hebben ouders en kinderen nog wel eens miscommunicatie op dit gebied, en denkt de ouder dat hij/zij veel liefde geeft, terwijl dat bij het kind in kwestie niet aankomt. Op dit moment ben ik het boekje over de talen van de liefde aan het lezen, en word ik er extra bij bepaald dat dit in ons gezin soms ook het geval is. Reden te meer om op zoek te gaan naar welke taal bij het desbetreffende kind past!

Liefde kun je geven op veel manieren: door lichamelijke aanraking zoals een knuffel, een aai of juist een stoeipartij. Of door een positief gesprek en persoonlijke aandacht. Sommige kinderen zijn er extra gevoelig voor als je iets voor ze doet. Als je het belang hiervan voor ogen houdt, is het veel makkelijker om tijdens je drukke bezigheden even tijd te maken voor een kind dat je aandacht vraagt.

Laatst postte een facebook-vriendin een opmerking over haar eigen gezinsleven. Dat God ons situaties geeft die wel eens moeilijk voor ons zijn (bijvoorbeeld een kind dat 's nachts wakker wordt), en dat zij dat wilde zien als de mogelijkheid voor een bonus door de eerste te zijn die naar dat kind toegaat. Wat een mooie gedachte! Dat kunnen we vast allemaal vertalen naar onze eigen situatie. Wat voor ouder ben je als je kind constant te horen krijgt: 'nu even  niet'? Jaren geleden al vermaande mijn eigen echtgenoot mij om dat niet te zeggen, ook niet als ik echt geen tijd had, maar dan liever iets te zeggen in de trant van: 'ik zal het zometeen doen, als ik klaar ben met waar ik mee bezig ben'. Zo krijgt het kind het gevoel dat hij belangrijk genoeg voor je is - en dat is helemaal terecht!

Met een groot gezin is het soms lastig om de emotionele tank van alle kinderen te vullen. Helemaal als er 'stille' figuren tussen zitten. Daarom is het best handig om een reminder voor jezelf te verzinnen. Het is echt niet moeilijk! Gewoon even een hartelijke wens voor de schooldag, een liefdevolle aanraking, hoeveel tijd kost dat nou? Vijf seconden per kind? Maar het maakt een groot verschil voor dat kind als het eenmaal onderweg is naar school.

Goeie aansporing, net zo goed voor mijzelf!

6 opmerkingen:

hetiszoalshetis zei

Zelf hebben we geen kinderen...maar ik wás zelf ooit een kind natuurlijk. En mij werd vaak gezegd 'nu even niet', knuffel,aai of stoeien was er al helemáál niet bij.

Henny zei

Klinkt bekend... Wij hebben het dagboek '365x liefdestalen', dat is ook een erg waardevol boek! Wij hebben er al veel van geleerd.
Echt een aanrader voor echtparen!

Karien zei

Ach lieve @hetiszoalshetis, mijn hart krimpt in elkaar als ik dat lees. Ik hoop dat je later in je leven echte liefde bent tegengekomen!

Crafts 'n' Skills zei

Mwaahh... die komt binnen...

Dank je wel voor het delen!

huis tjokvol zei

dat heb je mooi beschreven,toch best nog wel moeilijk in een druk gezin.

Anoniem zei

het is helemaal waar , maar extra moeilijk met autistische kinderen !