dinsdag 17 februari 2015

Burgerlijke ongehoorzaamheid

Ik ken mijzelf als een supervolgzaam type. Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om 'nee' te zeggen als mij iets gevraagd werd. Ik zou verhalen kunnen vertellen.... laat ik dat maar niet doen.

Gelukkig ben ik inmiddels veel mondiger geworden. En ik denk dat bloglezers me ook wel als zodanig herkennen. Vandaag maak ik het vrij bont voor mijn doen. Onze jongste zit in groep 2 en vandaag komt de GGD-verpleegkundige voor zijn update. Of we de formulieren maar zo volledig mogelijk wilden invullen. Nou kan ik het begrijpen dat ik de vragen over zijn gedrag en kunnen invul, maar onze huidige gezinssituatie? Alle 10 personen met geboortedatum en al invullen? Ik heb wel wat beters te doen. Bovendien weten ze dat allemaal al lang bij de GGD. En sinds het laatste bezoek op het consultatiebureau zijn daar geen wijzigingen in geweest.

Dus wat heb ik gedaan? Ik schreef voluit over de invulvelden: niet gewijzigd sinds de vorige keer.

En dan toch een beetje zenuwachtig voor wat de verpleegkundige daar nou van zal zeggen...

(Ik weet het, zulke onderzoeken zijn niet eens verplicht, ik ben volledig in mijn recht, maar ja, durven en durven zijn nog altijd twee dingen).

7 opmerkingen:

Realmam zei

Oh echt, willen ze dat allemaal weten? pfff dat weten ze vast wel idd. Ik vermoed dat wij ook binnenkort zoiets krijgen want onze oudste zit ook in groep twee.

roos zei

haha gewoon doen!
ze kunnen je toch niets maken..

ik noemde vroeger het consultatie bureau altijd het consternatie bureau , manlief vroeg altijd zul je lief zijn daar.....
maar als verpleegkundige kon ik toen al niet tegen domme vragen en adviezen brrr

succes

Ria zei

Jaren geleden zat mijn dochter op het consultatiebureau en toen vroeg de verpleegkundige (terwijl mijn dochter op dat moment borstvoeding gaf) of hij borstvoeding kreeg of de fles. Mijn dochter heeft toen geantwoord: 'Wat dacht u zelf?'

Wendy zei

Mijn haren gaan altijd overeind staan van deze instanties.
Heb een zoontje is inmiddels twaalf.
Maar is erg ziek geweest van 9 maanden tot anderhalf ,had achteraf coelikie .viel hierdoor dus erg veel af omdat we niet wisten wat het was.
Werd er gevraagd geeft u hem wel voldoende te eten??
Heb geantwoord nee sla wel eens een dagje over,duh!
Verder nooit meer op controle geweest ook niet op school ,gewoon gezegd doen we niet aan mee.
Ieder jaar 1 keer op controle bij de kinderarts ,prima.

hetis zoalshetis zei

Haha, goed van je dat je dat gedaan hebt!

Wiek zei

Spannend, ja dat is het zeker, zo'n burgerlijk ongehoorzaam antwoord. Maar je hebt groot gelijk. En veel instanties moeten eens goed nadenken over wat ze vragen in verhouding tot wat ze daadwerkelijk willen weten. Alsof iemand alle antwoorden uit jouw lijst weer in een computer gaat zetten, vast niet!

Anoniem zei

wendy , jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn :}
hier is zoon-lief inmiddels 16 .....
die coeliakie is wel heftig , vooral ook op sociaal gebied en voortgezet onderwijs !