maandag 9 februari 2015

Extreem verjaardagscadeau

Kan het nog gekker? De Achterbergen gaven mij voor mijn verjaardag een graanmolen! Die wilde ik heel graag hebben, en weet je waarom? Omdat als je graan maalt, het direct begint met oxideren. Waardevolle voedingsstoffen (vitamine B2, B1, en ijzer) gaan verloren en ook verliest het meel zijn aroma. In Duitsland is het veel normaler om je meel zelf te malen, en uit Duitsland komt ook onze graanmolen. Je kunt ze in Nederland ook wel bestellen, maar in Duitsland kostte de molen 60 euro minder dan hier. Zonder verzendkosten.

Eerlijk is eerlijk, als zelf malen op den duur niet goedkoper was dan kant en klaar meel kopen, had ik het nooit gedaan. En ik heb er ook heel wat jaren over gedaan om op dit punt te komen, eerder vond ik het bijzonder overdreven.
Een voordeel is wel dat de graankorrels juist wel heel lang houdbaar zijn, en we minder vaak onze voorraad hoeven bij te vullen.

Als je tarwekorrels in huis hebt (of haver, of spelt), is het bovendien leuk om ze te laten ontkiemen en tarwegras te kweken. Al is het alleen maar als experiment.

Over ontkiemen gesproken, in Amerika is het helemaal hot om zelf je granen te laten kiemen (even maar, tot er een scheutje zo groot als de korrel zelf is gegroeid), vervolgens te laten drogen en dan de korrels te malen. Het heeft ook allemaal gezondheidsvoordelen, maar kijk, dat vond ik op dit moment dan weer te ver gaan...

Ik spreek jullie over een jaar of 10 wel weer.

8 opmerkingen:

Purperpolletje zei

Wow, wat een mooi ding! We hebben er ook wel eens over nagedacht, maar toch niet gedaan. We bakken elke dag ons eigen brood, dus waarom zouden we de cirkel niet rond maken? Of moeten we dan ook ons eigen korenveldje zaaien?

Karien zei

Haha, ja dan is het cirkeltje pas echt rond. Weet je dat er mensen zijn die zich voorbereiden op een tijd dat je niets kunt kopen, en hele voorraden graan en zo aanleggen? Zij hebben ook molens.
Ik vind het veel te leuk om te experimenteren met verschillende graansoorten. Van de molen wel te verstaan, en maar niet uit onze achtertuin.

san zei

Mooi cadeau!

Jedidja zei

Stoer ding!

hetis zoalshetis zei

Super zeg! Lijkt me echt fijn om zo'n ding te hebben!

Anoniem zei

Leuk zeg! Waar haal je het graan? Groetjes,Liesbeth

Karien zei

Het meel komt van de molen.

Karien zei

Ik bedoel het graan natuurlijk :-)