dinsdag 10 februari 2015

Nog meer rare cadeaus

Schreef ik vorige keer al over de graanmolen, vandaag laat ik nog zo'n raar ding zien. Dat heeft alles te maken met de verzendkosten vanuit Duitsland van de graanmolen. We kwamen net 7 euro te kort om het gratis te laten verzenden. Dat konden we ons als rechtgeaarde Hollanders natuurlijk niet laten gebeuren.

Vandaar dat direct de knoop werd doorgehakt om ook een graanvlokker te kopen. En dan wel eentje die je met de hand moet draaien. Leuk dat dat is! Je gooit er de graankorrels in, je zet er een kommetje onder en dan maar draaien. Voor het waarom hiervan verwijs ik naar het vorige blogje - zelfde reden.

Na mijn verjaardag reed ik al snel naar de molen met een van de Achterbergjes. Zes kilo tarwe en zes kilo haver, en het hoefde niet te worden gemalen, want dat konden we zelf. Ik was echt nieuwsgierig hoe echte havermout nou smaakt. Nou, als ik heel eerlijk ben, viel het behoorlijk tegen. De oorspronkelijke havermout, zoals het bedoeld is, smaakt eigenlijk een beetje naar behang. Tenminste, die associatie krijg ik erbij. Hoe moet ik dat nou aan de gulle gever vertellen? En wat moet ik met de zes kilo haver? Gelukkig vond ik een manier om de pap op te leuken: stukjes appel laten meekoken, en wat kaneel toevoegen (dat laatste deed ik al). Zo wordt het min of meer acceptabel. En de Achterbergen houden bovendien veel van zelfgemaakte cruesli, die met zelfgevlokte granen, de goede soort vet en wat minder erge soort suiker toch een flinke stap in de goede richting is.

Op de foto ook nog een van de cadeaus van oudste zoon: een heuse vijzel met stamper. Alleen al om neer te zetten zo leuk! Maar ik heb hem ook al gebruikt om pitten te malen tot een soort pasta.

6 opmerkingen:

Jedidja zei

Misschien kun je de havermout nog lekkerder maken door iets langer te laten koken en dan: eetlepel pindakaas, schijfje banaan, wat gehakte noten en geraspte chocola of een lepeltje cacaopoeder. ( ehm, allemaal van internet hoor). Ikzelf doe er alleen kaneel door.

hetis zoalshetis zei

Jammer dat de havervlokken tegenvallen qua smaak.
Zo'n vijzel hebben wij hier ook,andere kleur maar net zo 'onbenullig'. Zwaar is ie ook hè?

Anoniem zei

je kunt prima koekjes bakken van haver.

Afke

Anoniem zei

Ik heb met sinterklaas ook een vijzel gekregen, ik ben er blij mee.Leuk om met alle attributen te experimenteren.

Anoniem zei

Haver in je groene smoothy.Of haver met kwark en fruit in de blender voor zelfgemaakte goedemorgen drank.Overknight oats zijn ook lekker.

Crafts 'n' Skills zei

Hahahah! Sorry!! Lig even in een deuk hier! *Ü*

Ik ben al een week bezig om die echte ozo goede havermout naar binnen te werken, maar wat ik ook doe... warm met banaan en kaneel.. met alleen kaneel.. met suiker (fout!).. zonder suiker.. de koude variant.. mijn ding is het nog steeds niet hoor! ;o)