zaterdag 23 mei 2015

Eigen muntplantje

Op moederdag kreeg ik van mijn oudste zoon een kookboek: Eten als medicijn. Met allemaal recepten van ingrediënten die ergens goed voor zijn: gewrichten, zenuwstelsel, etc. Van bijna elk recept een foto, dat doet het bij mij altijd goed.
Ik besloot om de meeste recepten uit te proberen, dat gaat altijd makkelijk in zo'n groot gezin als de Achterbergen: je maakt gewoon één recept uit het boek naast het normale eten, en er zijn dan altijd wel kinderen die het willen uitproberen zonder dat iedereen met lange tanden een tegenvallend gerecht als hoofdgerecht naar binnen moet werken.

Afijn, het boek gebruikt regelmatig munt, dus ik dacht: laat ik nou eindelijk eens een muntplantje aanschaffen. Helaas had de supermarkt alleen maar losse takjes munt in de koeling en omdat ik het recept nou eenmaal wilde uitproberen, kocht ik de losse takjes (2 euro!).

Thuisgekomen kwam ik toevallig de tip van iemand tegen om die losse takjes te laten wortelen. Kwam dat even goed uit!
Een muntplantje is een woekerplantje, je hoeft maar één keer een te kopen en met goede behandeling kun je er ontzettend lang van genieten, ook als je hem buiten in de tuin hebt staan.

Hoe kweek je een nieuwe plant van een los takje?

Knip of snijd een of meer takjes munt af een klein stukje onder een blad. Haal de onderste bladen van het takje af en zet het takje in een glas water. Op het punt waar de bladeren zaten, groeien worteltjes, dat is na een paar dagen al goed zichtbaar.

Zijn de worteltjes lang genoeg, dan plant je ze over in aarde. Knip vervolgens nooit de hele stengels weg als je een takje nodig hebt, maar laat altijd wat blaadjes zitten, dan groeit het gewoon weer aan (dat laatste heb ik nog niet uitgeprobeerd).

Grappig genoeg ga ik de munt niet eens voor herhalingen van de uitgeprobeerde recepten gebruiken (een risotto met rode biet en munt, en een groene soep van spinazie, doperwten, courgette en een beetje munt). De muntsmaak overheerst nogal en ik denk dat we het lekkerder vinden zonder. MAAR met een of twee takjes munt in een groot glas kokendheet water krijg je wel een heerlijke kop thee. En daar doen wij het denk ik maar voor.

NB Wil je munt als plant in de tuin, houd er dan rekening mee dat hij de neiging heeft te gaan woekeren. Zie reacties hieronder. Een goede oplossing is om hem gewoon in pot te houden, ik heb ook gehoord van mensen die er een "ompot" zonder bodem omheen zetten in de tuin en daar goede ervaringen mee hebben.

3 opmerkingen:

Christina zei

Munt is een heel erg sterke plant die ook makkelijk woekert in je tuin. Plant het dus altijd in een pot of bak om de wortels geen vrije gang te laten gaan.

De plant is zelfs zo sterk dat hij ook weer uitloopt als je wel hele takken afknipt. Voor de winter doe ik dat zelfs met alle munt. Ik droog dan alle oogst, wrijf dat fijn en gebruik de steeltjes nog 1x voor thee. Het volgende voorjaar lopen de planten gewoon weer uit.

Dorothé zei

Inderdaad ook een woekerende munt maar het beschermd ook weer andere planten. Wij hebben hem om de aardbeien staan en de vogels kunnen er dan minder goed bij.

Anoniem zei

De vraag is altijd: predik je kruis of predik je munt? De toevallige voorbijganger ziet op dit blog, dat het prediken van munt niet verkeerd hoeft te zijn.