woensdag 3 juni 2015

Nieuw vervoermiddel

De Achterbergen hebben wel een heel vreemdsoortig rijwiel in de schuur staan: een stepperbike! Na 25 jaar trouwe dienst was mijn fiets aan vervanging toe, maar ik wilde liever niet een gewone fiets. Ben er gewoon niet zo'n fan van, krijg snel last van mijn rug en knieën. Gelukkig kwam ik ergens op internet - waar anders - dit alternatief voor de fiets tegen. Een soort crosstrainer, maar dan op wielen. Officieel een fitnessapparaat en niet bedoeld om van A naar B te komen, maar waarom eigenlijk niet? Sowieso fiets ik niet om van A naar B te gaan. Ik houd ervan om gewoon wat beweging te hebben, en eventueel wat boodschappen te halen. Wat met deze stepperbike ook kan, want er kan een mandje voorop, of een voordrager met een kistje of zo.

Wat niet kan, is natuurlijk een kind achterop. Wel voorop, vanmorgen is het bewijs daarvan geleverd toen ik de jongste Achterberg naar school bracht. Hij staat dan op de punten, die minimaal bewegen. De bedoeling is namelijk dat je de pedalen beurtelings naar beneden duwt. Op YouTube kun je er filmpjes van bekijken.

Gek genoeg is de stepperbike nooit de hit geworden die de fabrikant beloofde. Het was nog een hele toer om een winkel te vinden die ze nog verkocht. Je hebt ze in meerdere prijsklassen, ik had er een met een aanbevolen verkoopsprijs van 499 euro (en daar kun je hem ook echt voor kopen), maar bij de webshop die ik heb gevonden, was hij 299. Het loont dus zeker de moeite om wat verder te zoeken! Andere modellen kosten met gemak 700 of 800 euro, of het driedubbele, en dan kan ik me wel voorstellen dat het geen hit is geworden!

Dit is de stevige versie, met brede banden, er is ook een model met dunnere banden, waarop je sneller kunt. De Achterbergen kennende, koos ik voor meer stevigheid.

Ik ben benieuwd of ik mezelf ga houden aan mijn eigen voornemen om elke dag een stukje te rijden... vandaag twee keer 5 kilometer, waarbij ik er al achter kwam dat tegen de wind in rijden lang niet zo vervelend is als met de fiets hetzelfde doen. Gewoon een lagere versnelling (hij heeft er 7!).

OK, genoeg reclame gemaakt. Wat vinden jullie? "Gek ding" of "te gek ding"?

NB: Na een paar weken blijkt de stepperbike toch een probleem te hebben: de as waarmee de tandwielen worden aangedreven, gaat steeds los zitten, elke 8 kilometer lopen de tandwielen finaal langs elkaar heen en moeten we ze weer aandraaien. Helemaal vastdraaien lukt gewoon niet. Inmiddels zijn we met de leverancier in conclaaf om een oplossing te vinden. We gaan het proberen met een middel dat Loctite heet: daarmee zetten we de as hopelijk vast genoeg!

NB2: de Loctite blijkt super te werken. Ik heb geen omkijken meer naar het losdraaien van de tandwielen en de stepperbike bevalt nog steeds prima (juni 2016).

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk, Karien!
Al heb je, vooral in het begin,misschien best veel bekijks omdat het geen alledaags vervoersmiddel is; maar ik zou hem ook weleens willen proberen:-)

Purperpolletje zei

Ik vind het lekker gek! Cool dat je de koop aandurfde. Veel plezier ermee!

Marleen zei

Voor een keer lijkt me 't best wel leuk om te doen, maar elke dag?
Geef me dan maar m'n fiets!

loesje zei

Ik vind 'm leuk. Bij fietsen kun je even de trappers stilhouden, hierbij de pedalen ook?
Voldoet ie wel aan alle eisen? Lijkt dat er e.e.a. ontbreekt en dan zou het wel eens prijzig kunnen worden als je politie tegenkomt.

Karien zei

Je kunt inderdaad freewheelen (gelukkig wel!). Volgens mij is hij goedgekeurd voor de openbare weg, maar er zit geen bel op. Ik ga die wel kopen. Reflectie is in orde, geen verlichting, maar die mag je ook op jezelf dragen. We hebben zat van die losse lampjes in huis, maar voorlopig wil ik nog niet in het donker.