donderdag 4 juni 2015

Onverwachts goede oplossing voor vieze groente

Al roerend in de grote Achterbergse wokpan vroeg ik me af waarom ik in vredesnaam op het idee was gekomen om groenten te kopen die de Achterbergen niet lusten. Ja, ik weet wel waarom: ik was het zat dat de keuzemogelijkheid wat groente betreft steeds verder werd ingeperkt: de laatste tijd kwamen we niet veel verder dan wortel, bieten en sla met komkommer. En nog meer sla, met losse tomaten ernaast om een paar Achterbergen niet te ontrieven.
Dus kocht ik een courgette, een grote bak champignons en een struik broccoli. En ik besloot heldhaftig dat ze dit maar moesten leren eten.
Maar ja, als je het dan aan het koken bent, kruipen de twijfels toch tevoorschijn. Ook al ziet het er in mijn eigen ogen nóg zo lekker uit: een grote pan vol met rul gebakken gehakt, kleingesneden groente, ui en knoflook, een paar bouillonblokjes en een pak gezeefde tomaten. Maar ik wist dat ik een vervelend halfuurtje tegemoet ging. Of drie kwartier.

Gelukkig was de oplossing dichterbij dan ik van tevoren kon bedenken: de staafmixer. Binnen de kortste keren was de hele pan groente met gehakt veranderd in één homogene brij. Klinkt viezer dan het was. De Achterbergen vonden het zowaar lekker. Allemaal! Ook toen langzaam maar zeker de ingrediënten van de saus die vandaag over de rijst zat, werden onthuld.

Lang leve de staafmixer!


6 opmerkingen:

Jolanda zei

`Slimme oplossing en leuk verteld!

Jedidja zei

De oplossing!
Wij hebben een blender gekocht. De goedkoopste en ook heel erg veel plezier van. Nog nooit groente erin gedaan :)

Anoniem zei

Goed idee, ik zal mijn dochter eens tippen, kleinzoon eet niets wat maar met groenten te maken heeft.
Ik zou denk ik het gehakt gewoon rul laten en de groenten "staafmixeren. "
Groetjes Willy

Anoniem zei

Handige oplossing. Ik rulde het gehakt apart. Dan eerst de staafmixer op de groenten en dan het gehakt er bij. Leek het net tomatensaus met alleen maar gehakt.

Anoniem zei

Leuk opgelost maar.........
Leren ze zo groenten eten en waarderen?
Succes met je pogingen.
Gr. Janny

Karien zei

@Janny, geen idee. Het enige alternatief is om het niet te kopen. Wat wil je liever?